Emoji’s in het zakelijk verkeer

Emoji’s in het zakelijk verkeer


Kortgeleden overkwam mij iets, wat ik niet had zien aankomen maar wat een behoorlijk effect had op hoe ik kijk naar de wijze waarop ik communiceer met mijn omgeving.

Wat me overkwam is het volgende: in een zakelijk WhatsApp bericht stuurde ik een emoji. Die emoji welke ik (letterlijk en figuurlijk) met een knipoog bedoelde, kwam totaal anders over bij degene die de emoji ontving. Mijn intentie was om iemand met een knipoog een positief bedoeld compliment te geven, maar de boodschap werd totaal anders geïnterpreteerd. Ik ontving vervolgens geen reactie op mijn bericht en ging ervan uit dat de boodschap zo positief overgekomen was als ik hem bedoeld had.

Helaas bleek dit niet het geval, met als gevolg dat de communicatie tussen mij en de ander verstoord raakte. Wat vervolgens ook onze zakelijke relatie beïnvloedde. Ik voelde dat er iets mis was, maar kon de vinger niet op de zere plek leggen. Ook navraag bij de ander zorgde niet voor opheldering. Ik ging er daarom (onterecht) vanuit dat de tijdelijke communicatiestoornis niet door mij veroorzaakt was, maar op een ander vlak lag, waar ik geen invloed op had. Gelukkig kwam de ander zelf bij mij terug om aan te geven wat de emoji had bewerkstelligd. Dat maakte dat we er over konden praten en het issue konden oplossen.

In mijn privé appjes en mails gebruik ik regelmatig emoji’s, omdat ze me helpen mijn emotionele staat over te brengen. Op het moment dat die niet goed overkomen, krijg ik daar vaak direct feedback over en kan ik uitleggen waarom ik een bepaalde emotie gebruikt heb en welke intentie ik ermee had. Daarmee is het vaak opgelost. Dit ligt anders in het zakelijke verkeer, realiseer ik me nu.

De lessen die ik hieruit geleerd heb zijn:

Intentie =/= interpretatie
Mijn intentie waarmee ik de emoji gebruikte kwam helemaal niet over bij de ander. Dat ik daarmee de ander gekwetst had, was zeker niet mijn intentie.

Wees voorzichtig met emoji’s in zakelijke communicatie

Het is niet handig om emoji’s in zakelijke berichten te gebruiken. In persoonlijke communicatie is het al lastig om emoji’s te laten spreken voor wat je bedoelt. Iemand in de privésfeer aanspreken is een stuk makkelijker dan in een zakelijk context. Dus ik doe het niet meer.

Je intuïtie bedriegt je nooit

Je onderbuik gevoel is altijd juist, handel daarnaar, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Als ik mijn gevoel gevolgd had, had ik minder snel opgegeven om bij de ander te achterhalen of ik iets verkeerd gedaan had.

Over de auteur: René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Neem betere beslissingen, haal betere resultaten en wordt een betere leider. Sluit je aan bij Vistage.

Wij helpen zakelijke eindbeslissers met een hoge integriteit samen te werken om zichzelf, hun bedrijven en hun omgevingen te verbeteren.

Dit doen we door hen te helpen díe besluiten te nemen, die het verschil maken voor hun persoonlijke en zakelijke groei.

Aanbevolen

Zelfsabotage

Zelfsabotage

Prestatie = potentieel – zelfsabotage Wat heb je nodig om het beste uit je zelf te halen? In al die jaren dat ik...

Lees meer

Vul je gegevens in. We nemen dan vrijblijvend contact met je op voor een verdere kennismaking.