Zeven grote fouten die een CEO kan maken
27 juli 2022 |
Bereidheid om te leren van je fouten werkt in je voordeel. Zoals Jack Welch, voormalig CEO van General Electric, ooit zei: “I’ve learned that mistakes can often be as good a teacher as success.” Oftewel, ik heb geleerd dat fouten vaak net zo’n goede leraar zijn als succes. Onder het leiderschap van Welch was GE enorm succesvol en groeide de marktwaarde met maar liefst $ 398 miljard.
Echter als fouten zich keer op keer herhalen en de CEO zijn aanpak niet aanpast, er geen lessen uit trekt, heeft dit een negatief effect.
Kijk maar naar Philip Clarke, voormalig CEO van de Britse supermarktketen Tesco. In 2014 kwam het nieuws dat Tesco zijn halfjaarlijkse winst met meer dan 264 miljoen pond had overschat. Er werd een onderzoek ingesteld, de aandelen kelderden en de kredietwaardigheid werd herzien. Clarke vermeed beschuldigingen van fraude, maar in 2014 werd hij afgezet door het bestuur van Tesco.
Clarke is niet de enige CEO die een fout heeft gemaakt en dit met afzetten moest bekopen. In 2019 werden meer CEO’s dan ooit vervangen. Een groot deel hiervan had hoogstwaarschijnlijk voorkomen kunnen worden, doordat kleine fouten zich in de loop van de tijd opstapelden tot onvermijdelijke grote fouten.
Om veelvoorkomende valkuilen te vermijden, is het handig om op de hoogte te zijn van de zeven grootste fouten die CEO’s maken:
1. Sluiproute naar groei nemen
Leer van het voorbeeld van Clarke: in plaats van eerlijk te zijn, manipuleerden zijn leidinggevenden de boeken. Hierdoor ontstond een kortere weg die schadelijk was voor het bedrijf. Het is een extreem voorbeeld, maar veel sluiproutes zijn eveneens kortzichtig.
CEO’s hebben de verantwoordelijkheid om hun bedrijf te ontwikkelen en duurzaam te verbeteren. Dit is niet eenvoudig: groeien vereist planning, vasthoudendheid en vastberadenheid.
Bovendien moeten CEO’s zelf ook groeien. Dit betekent eerlijk zijn naar jezelf, zowel als het goed gaat maar ook al je fouten maakt.
2. Stoppen met leren
Bill Gates, de op een na rijkste man ter wereld, zegt dat hij altijd een stapel boeken bij zich heeft, waar hij ook is (thuis, op kantoor of onderweg). “Het is één van de belangrijkste manieren waarop ik leer, al van kinds af aan. Tegenwoordig bezoek ik ook interessante plekken, ontmoet ik wetenschappers en bekijk ik veel lezingen online. Maar lezen is nog steeds de belangrijkste manier waarop ik nieuwe dingen leer en test of ik zaken begrijp”, zegt Bill Gates.
CEO’s doen er verstandig aan om de tijd te nemen om te vertragen, te leren en na te denken. CEO’s die zich gedragen als workaholics zijn waarschijnlijk op weg naar een burn-out. Terwijl eindbeslissers die bereid zijn een stapje terug te doen en te leren veel meer kans hebben op een gezonde productiviteit.
3. Uitsluitend vertrouwen op je eigen perspectief
Grotere successen komen tot stand als er meerdere slimme koppen betrokken zijn. CEO’s moeten een compleet beeld hebben van het bedrijf. Dit betekent luisteren naar meerdere perspectieven.
Vistage-spreker AmyK Hutchens is daar heel duidelijk in. Wanneer je als CEO om feedback vraagt luister dan ook écht naar wat gezegd wordt en onderbreek niet met defensieve opmerkingen. Ga eerlijk bij jezelf te rade: klopt de kern en hoe kun je de feedback gebruiken om je bedrijf te laten groeien?
4. Een ego hebben
Zoals Ryan Holiday in zijn boek Ego is the Enemy schrijft: “Wanneer je het ego verwijdert, blijft over wat echt is. Ego maakt plaats voor nederigheid, keiharde nederigheid en vertrouwen. Ego is gemaakt, vertrouwen daarentegen biedt een stevige basis. Ego is kunstmatig, vertrouwen verdien je.”
De beste CEO’s nemen dit advies ter harte. Ze zijn nieuwsgierig, leergierig en geven het ruiterlijk toe wanneer ze ongelijk hebben. Ze weten dat ego kwetsbaar is, ook al is de waarheid ongemakkelijk, juist daar ligt de kracht.
Volgens Beth Miller, Vistage executive coach, kunnen CEO’s hun nieuwsgierigheid verbeteren door te leren betere vragen te stellen. Echte vragen, zonder suggestieve richting, scheppen duidelijkheid en zetten mensen aan tot kritisch denken.
Download ‘Vistage’s Journey to the Summit: The CEO’s 7 Laws of Leadership’ en word de beste vragensteller. Je leert ook hoe je als CEO je blinde vlekken kunt herkennen, hoe je ruimte maakt voor reflectie en hoe je een dagboek kunt bijhouden dat je helpt je doelen te realiseren. Al deze lessen wapenen je in de strijd tegen het ego.
5. Grillige beslissingen nemen
Er bestaat geen eenduidig besluitvormingsproces volgens Sam Reese, CEO van Vistage. Maar als CEO moet je wel een bewust proces hebben om consistente beslissingen te nemen die tot resultaat leiden. Grillige, onvoorspelbare besluitvorming is een kenmerk van een leidinggevende die veel fouten maakt.
Voormalig president Dwight Eisenhower gebruikte een beslissingsmatrix. Hiermee zag hij wat eerst moest gebeuren, wat gepland kon worden, wat gedelegeerd kon worden en ook wat niet gedaan moest worden. Dit hielp hem tijd te besparen en zijn prioriteiten te bepalen, waardoor het gemakkelijker werd om consistente beslissingen te nemen.
6. Geen goede mentor of coach hebben
Isaac Newton, een van de sleutelfiguren van de wetenschappelijke revolutie, maakte de beroemde grap: de enige reden dat ik meer inzicht had, kwam doordat ik op de schouders van reuzen stond. Hiermee bedoelde hij dat zijn werk beter werd door de kennis en ervaring van andere wetenschappers die al eeuwen geleden hadden gewerkt.
CEO’s zouden op dezelfde manier moeten leren, leer van anderen. Hoewel veel CEO’s denken dat ze zich in een volkomen unieke situatie bevinden, weten succesvolle CEO’s dat dat helemaal niet zo is. Zij waarderen betrouwbare gelijkgestemden en coaches, die ervaringen met hen delen, hun blinde vlekken tonen en hen uitdagen.
7. Focus op je eigen groei
Geen enkele CEO leeft in een vacuüm. Binnen elke organisatie zijn er meerdere mensen die beslissingen nemen. Voor een CEO moeten deze beslissingen ertoe doen.
De beste CEO’s helpen anderen na te denken en betere beslissingen te nemen. Dit helpt op zijn beurt weer die CEO. Want wanneer iemand in staat is een medewerker door een situatie te helpen, zal deze persoon in de toekomst beter in staat zijn (soortgelijke) situaties beet te pakken. Zo trek je met elkaar de organisatie naar een hoger niveau.
Anderen helpen is gewoon een onderdeel van een goede CEO zijn. Zoals Vistage-Chair Darrell Jackson zegt: “Als mensen jou helpen, heb jij de verantwoordelijkheid en plicht om anderen te helpen.”
Gerelateerde inzichten & artikelen
3 september 2024 |
Peer-2-peer coaching is een unieke aanpak binnen de wereld van coachingprogramma’s. Als je dit leest ben je waarschijnlijk al enigszins bekend met het concept. Veel executives vragen zich af of groepscoaching net zo effectief kan zijn als individuele coaching. Wat maakt andere leden gekwalificeerd
30 augustus 2024 |
Heb je ooit getwijfeld of een Vistage Leadership Seminar wat voor jou is? Je vraagt je af wat een Vistage Leadership Seminar (VLS) precies inhoudt en of het deelnemen aan zo'n seminar de juiste stap is voor jouw professionele ontwikkeling. Het ontbreken van duidelijke
19 augustus 2024 |
Wanneer je overweegt om lid te worden van Vistage, is het cruciaal om te weten of jouw eigenschappen en ambities aansluiten bij Vistage. Velen worstelen met de vraag of zij de juiste 'fit' zijn voor dit netwerk, vooral gezien de investering in tijd en