11 Technologie trends voor 2021

22 september 2022 |

Categories: Alle, Business operatie

Noot: dit artikel is onderdeel van een serie over externe trends die van invloed zijn op kleine en middelgrote bedrijven in 2021. In deel 2 bestuderen we technologie trends in het bedrijfsleven.

Een belangrijke les die we kunnen trekken uit de pandemie is dat we niet meer ontkomen aan technologie. In bijna elke branche is technologie de oplossing of vormt technologie de aanzet naar de aanschaf van een product of dienst. Degenen die niet aanhaken bij deze digitale transformatie blijven achter.

Daarnaast zijn IT-afdelingen niet meer de mensen die alleen verouderde apparatuur vervangen en desktopsoftware installeren. Technologie-afdelingen van de toekomst zijn bedreven in het implementeren van aangepaste applicaties die bedrijven productiever maken en de klantervaring verbeteren.

Centraal in de volgende golf van innovatie en productiviteit staan de technologieën van het zogenaamde ‘derde platform’. Na de mainframe (het eerste platform), het client-server-model (het tweede platform) omvat het derde platform technologieën die staan voor de samenvoeging van mobiel, cloud, internet of things (IoT), blockchain, kunstmatige intelligentie (AI), big data en robotica. De bundeling van deze technologieën verandert de manier waarop we leven, zaken doen en hoe we geld verdienen. Zorg dus dat je goed inspeelt op de volgende technologische trends.

1. Verschuivingen in investeringen

De IT-afdeling van een doorsnee bedrijf heeft niet de middelen of het inzicht om technologieën van het derde platform, zoals AI, in te zetten. Daarbij komt dat dit erg ingewikkeld is om te implementeren. De toekomstgerichte IT-afdeling moet bestaan ​​uit hoogwaardiger, beter betaalde technologen die in staat zijn tot workflow optimalisatie. De IT-uitgaven als percentage van de omzet bedragen voor alle bedrijven meer dan 8 procent, maar zijn veel lager in commerciële en industriële bedrijven (dichter bij 4 procent).

De pandemie heeft gezorgd voor een digitale versnelling. In Nederland zie je dat, logischerwijs, veel bedrijven geïnvesteerd hebben in het online thuiswerken en online samenwerken.

Als je kijkt naar de IT-sector in 2021 laat deze, na de stagnatie in 2020, weer een volume groei van 2% zien. Bedrijven pakken IT projecten weer op en het inhuren van IT consultants herstelt. E-commercie, online dienstverlening en werken in de cloud zorgen voor een stijgende vraag naar IT-dienstverlening.

2. Alles digitaal

Alles gaat digitaal, dat zie je terug in de behoefte en acceptatie van samenwerkingssoftware, CRM en andere softwaretoepassingen die gebruikers op aanvraag op diverse apparaten nodig hebben. Van verkoop tot service, gebruikers hebben op elk moment alle essentiële werkinformatie op elk apparaat nodig. Bedrijven zijn op zoek naar oplossingen die wendbaarder zijn dan traditionele ERP-applicaties (enterprise resource planning). Talloze apps bieden meer en meer de mogelijkheid van realtime rapportage.

Bedrijven zijn op zoek naar klantgerichte technologieën die rechtstreeks van belang zijn voor klanten. Denk aan restaurants die zijn overgestapt op digitale menu’s en drive-thru’s, zoals Loetje. Of een drive-thru bij bouwmarkt Hornbach of een plaatselijke aspergeboer. Al deze aankopen doen we ook nog eens allemaal via contactloze betalingen. Ook dit vergroot de waarde van digitalisering, aangezien aanbieders betere toegang hebben tot klantinformatie en hun censusgegevens. De groei van Thuisbezorgd laat dit ook duidelijk zien,

Neem ook de app Corona-Melder. Een digitaal hulpmiddel in de bestrijding tegen het coronavirus. Technologie waar geen enkele persoonlijke service tegenop kan, getuige het feit dat de GGD contactonderzoeker het nabellen niet bij kunnen houden.

3. Robotica en automatisering

Ondanks alle vertragingen als gevolg van COVID-19-protocollen en verzendingen vanuit andere continenten is volgens McKinsey de acceptatie van robotica en automatisering drastisch toegenomen tijdens de lockdown.

Leveranciers zochten met name naar technologieën die arbeid kunnen vervangen. Robots zijn niet alleen sneller, goedkoper en nauwkeuriger, ze worden ook niet ziek. De eerste industriële robots waren bedoeld om functies te vervangen die te duur of te gevaarlijk waren om door mensen voltooid te worden. Een nieuwe golf ‘cobots’ is bedoeld om samen te werken met mensen.

4. Klik en koop

Onder de bedrijven die het meest investeren, zijn vooral retailers in de race voor de winnende omnichannel strategie. Vijfentachtig procent van de retailers verwacht in 2020 meer aan technologie uit te geven – meer dan in welke andere sector dan ook.

Nu de e-commerce-inkomsten dit jaar met meer dan 30 procent zijn gestegen (iedereen is noodgedwongen meer online gaan winkelen), proberen retailers hun technologische infrastructuur te verbeteren. Ze moesten zich ook aanpassen aan nieuwe consumentenbehoeften, zoals het ophalen van de stoep, dat in april met meer dan 200 procent steeg. Zelfbedieningskiosken die omnichannel-transacties mogelijk maken, worden de norm.

De verwachting is dat het virus ons winkelgedrag blijvend veranderd. Volgens onderzoek van ABN AMRO is één op de drie Nederlanders van plan om minder vaak fysiek te gaan shoppen (bron). Een ander retail voorbeeld is dat het moederbedrijf van Zara de pandemie als kantelpunt ziet voor online winkelen (bron).

5. Extended Reality (ER) – Virtuele en augmented reality (VR / MR)

Reality tools vinden hun weg naar sectoren als onderwijs en gezondheidszorg. Operatie op afstand (de chirurg bedient op afstand met handgebaren een robot bij de operatietafel ergens anders op de wereld) en andere gezondheidszorgtoepassingen die zelfs zelfbedieningsopties bevatten. Zo bestaat er zelfs technologie voor een patiënt om een ​​oogonderzoek te ondergaan door middel van camera’s met een hoge resolutie en vervolgens een voorschrift krijgt voor brillenglasopties (bron: The 5 Biggest Technology Trends in 2021 Everyone Must Get Ready for Now by Bernard Ford, Forbes).

De commerciële en industriële toepassingen van XR, VR en MR zijn eindeloos. Veel bedrijven maken al gebruik van augmented reality bij training en klantenservice. Schoonmaakmedewerkers die in een virtuele cleanroom getraind worden om effectief schoon te maken. VR die een nieuwe dimensie geeft aan winkelen. Het kan tegenwoordig allemaal.

6. Artificial Intelligence (AI) ontwerp en productie

Kunstmatige intelligentie ontwerpt niet alleen producten, maar neemt ook beslissingen over hoe ze moeten worden aangeschaft en geproduceerd. Zo is de huidige ontwikkeling van nieuwe medicijnen voornamelijk gebaseerd op trial and error. Met AI zal de cyclustijd om producten op de markt te brengen radicaal verbeteren. Gegevens en analyses zullen de besluitvorming in realtime voeden. Intelligente algoritmen zullen kwaliteit en input verbeteren. Er wordt voorspeld dat kunstmatige intelligentie in sommige productieomgevingen het afval met 50 procent of meer zal verminderen.

7. Cloud

Cloud computing blijft de waardering van technologiebedrijven stimuleren. Door de pandemie nam de vraag naar openbare cloud-apps en ontwikkelingsdiensten toe. De toekenning van een contract door het ministerie van Defensie aan Microsoft was het laatste salvo dat Microsoft afvuurde op Amazon Web Services. Forrester voorspelt dat de markt voor cloud infrastructuur in 2021 met 35 procent zal groeien, waarbij Alibaba de op twee na grootste aanbieder wordt (Bron: Cloud Computing Will Power Pandemic Recovery in 2021, ZD Net). Er is een voortdurende beweging richting serverloze diensten.

8. Privacy-based computing

Er ontstaan ​​nieuwe oplossingen die drie technologieën combineren. De eerste biedt een platform voor het uitwisselen van gegevens zoals bankrekeninggegevens. Vervolgens worden de gegevens gedecentraliseerd voor verwerking, de derde technologie codeert ze vervolgens voor verzending.

9. Cyberbeveiliging

De pandemie was een katalysator voor cyberaanvallen. De groei in cyberdelicten was 69% in januari 2020 ten opzichte van januari 2019 en stijgt door de daarop volgende maanden. In april is bijna een verdriedubbeling te zien. In mei 2020 zien we een groei van zo’n 383% ten opzichte van mei 2019. De toename werd vooral veroorzaakt door phishing aanvallen, waarbij malware via e-mail geïnstalleerd werd.

Bron: https://www.vpngids.nl/veilig-internet/cybercrime/cybercrime-statistieken-nederland/

Cybercriminelen gebruiken de grote aandacht voor COVID-19 om computers over te nemen, bankrekeningen te plunderen, bedrijven plat te leggen en gestolen bedrijfsinformatie door te verkopen op de zwarte markt. Ook ransomware en CEO-fraude in het bedrijfsleven komen veel voor. Denk ook aan phishingmails namens bekende organisaties, nepwebsites over corona die opduiken en WhatsApp fraude.

10. Big data

Een andere trend die we zien is de dringende behoefte aan dashboards en realtime analyses. Bedrijven worstelen met de integratie van rapportagetools. De snelle acceptatie van Microsoft Teams heeft Power BI ook op de voorgrond geplaatst als een gebruiksvriendelijk, plug-and-play analyseplatform. Big data biedt bedrijven de mogelijkheid om key performance indicators (KPI’s) te verbeteren die cruciaal zijn in een tijdperk van werken op afstand. Meer weten over Power BI, bekijk: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=yKTSLffVGbk&feature=emb_logo

11. 5G

Door de invoer van 5G wordt het digitale mobiele verkeer tot 1000 keer sneller. Dit zal gevolgen hebben voor de inzet van mobiele communicatie: 5G zal andere technologieën mogelijk maken, van IoT tot autonome voertuigen (we behandelen elektrische voertuigen in de ecologische trends in deze serie).

Deze ontwikkeling brengt automatisch met zich mee dat de bescherming van de data die met deze technologie verstuurd en ontvangen wordt, belangrijker wordt. De beperkingen die niet alleen de VS, maar ook Australië, Canada, Japan en het VK, opleggen aan Huawei dienen vooral om de toegang van Chinese overheid middels dit bedrijf tot deze data in te perken.

Technologie en COVID-19

De pandemie heeft de manier waarop we werken en hoe we denken over veiligheid op de werkplek permanent veranderd. Technologieën bieden de oplossingen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Neem als voorbeeld het inloggen vanuit huis op je werkplek. Sancties vanuit de overheid, bedrijfsprotocollen die aansluiten bij de RIVM richtlijnen en de Coronamelder app maakt het mogelijk om veiliger te werken.

Buitenlandse bedrijven werken met maatwerk apps waarin ‘de bewegingen van iedere medewerker bijgehouden wordt en sensoren meten de temperatuur van medewerkers om verspreiding te voorkomen. AI en machine learning maken continue verbetering mogelijk en zorgen voor een veiligere kantooromgeving.

De ontwikkelaars van deze technologieën worden nauwgezet gevolgd door de VS en Europa. Amazon, Apple, Facebook en Google liggen onder microscoop vanuit zorgen over privacy, veiligheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer regelgeving hieromtrent is te verwachten.

Al voordat COVID-19 ons dagelijkse routine verstoorde was cyberveiligheid voor de meeste ondernemers een topprioriteit. Met alle ontwikkelingen die de revue zijn gepasseerd is het van cruciaal belang om ook in 2021 te blijven investeren in technologie.

Ecosystemen

De al eerder vernoemde grote technologiebedrijven zijn bezig andere organisaties aan zich te binden. Volgens Rik Vera ontstaan zo ecosystemen rond ieder van de technologische reuzen, waar bedrijven zich bij aan kunnen sluiten. Aansluiting betekent toegang tot de data die de groep van bedrijven die in de samenwerking zitten, verzamelen. Het betekent ook géén toegang tot data die in een ander ecosysteem verzameld wordt.

Bedrijven die zich ontwikkelen op dit gebied zullen moeten beslissen tot welk ecosysteem zij willen toetreden. Criteria hierbij zijn dan vooral klantsegmenten, concurrentiegevoeligheid en in hoeverre de gegevens van het betreffende ecosysteem van belang zijn voor het bedrijf, en welke gegevens het bedrijf aan het ecosysteem levert die voor de andere leden van belang zijn.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.