3 redenen waarom CEO’s hun strategische planning moeten heroverwegen in 2024
6 maart 2024 |
Strategische planning is altijd al een kerntaak geweest van de CEO. Tijdens de economische bloeiperiode van de jaren 2010 was het een relatief eenvoudig proces. Maar toen COVID-19 toesloeg in 2020, werd het strategische plan van elke leider ter wereld overhoop gegooid.
Nu, in de nasleep van de pandemie, leven we in een totaal andere economie, gekenmerkt door versnelde verstoring en voortdurende onzekerheid. Veranderingen gebeuren plotseling en snel. Daardoor is strategische planning belangrijker dan ooit geworden, en de dynamische aard ervan betekent dat CEO’s nog meer energie in hun proces moeten steken dan ooit tevoren.
Recent onderzoek van Vistage onthulde dat 72% van de CEO’s een intern ontwikkelde aanpak gebruikt voor strategische planning. Tegenwoordig is het echter niet voldoende om alleen te vertrouwen op een zelfgebouwd framework dat in de loop van de tijd is ontwikkeld of generatie op generatie is doorgegeven. Strategische planningsprocessen moeten flexibel zijn om aan de voortdurend veranderende aard van de huidige markt te voldoen. Dus, voor CEO’s die nog steeds vertrouwen op hun “beproefde” framework, is het nu tijd om te pauzeren en hun proces te heroverwegen.
Strategische planning moet uiteindelijk dienen als een blauwdruk voor succes. Dit plan is meer dan een lange lijst met to-do’s. Als het correct wordt uitgevoerd, biedt strategische planning duidelijkheid, alignment en verbeterde uitvoering.
Duidelijkheid
Ten eerste resulteert het succesvolle strategische planningsproces in duidelijkheid. Het toont de unieke identiteit van een organisatie, inclusief haar missie, visie, doel en cultuur. En uiteindelijk wat haar onderscheidt van haar concurrenten. Het planningsproces legt ook belangrijke gegevens en trendlijnen bloot om elke beslissing te ondersteunen. Elk doel en KPI leidt terug naar deze centrale identiteit. Niets is willekeurig of onsamenhangend – alles werkt in harmonie.
Alignment
Na het vinden van duidelijkheid speelt strategische planning een sleutelrol bij het orchestreren van interne alignment. Transparantie is essentieel om ervoor te zorgen dat elke werknemer niet alleen de doelstellingen van hun organisatie kan dicteren, maar ook hoe hun rol bijdraagt aan het grotere doel. Alle bijdragende individuen werken gezamenlijk naar een gedeeld doel.
Deze eendrachtige aanpak vertaalt zich vervolgens extern naar de grotere markt, inclusief huidige en toekomstige klanten.
Uitvoering
Misschien wel het belangrijkste, strategische planning leidt tot resultaten. Gewapend met duidelijkheid en alignment kunnen werknemers hun taken uitvoeren op een manier die consistent is met de waarden en visie van de organisatie. Een sterk strategisch plan zorgt ervoor dat iedereen binnen een organisatie in dezelfde richting werkt. Het genereert verantwoordelijkheid op elk niveau, van stagiair tot C-suite.
Om deze drie belangrijke planningsdoelen te bereiken, heeft het geen zin om elke drie jaar een standaard framework te gebruiken. In de wereld van vandaag moet strategische planning flexibel zijn. Wanneer de volgende groeicyclus begint, moeten leiders in staat zijn om snel te versnellen. Op dezelfde manier moeten ze zich kunnen aanpassen aan opkomende technologie. Ook moeten ze de onvoorspelbare aard van het huidige macro-economische landschap begrijpen. Op dezelfde manier moeten strategische plannen in de loop van de tijd evolueren in bereik en schaal. Wat werkt voor een bedrijf met 20 werknemers werkt niet voor een bedrijf met 100 mensen.
Nu een nieuwe planningscyclus voor veel bedrijven in volle gang komt, is het tijd voor CEO’s om hun planningsformaat te heroverwegen en te herzien. Te vaak blijven leiders hangen in een mindset van wat in het verleden heeft gewerkt. Echter, in deze dynamische omgeving, moeten leiders hun strategieën naar een hoger niveau tillen. Dit vereist het vinden en elimineren van de lacunes in hun huidige processen en het zoeken naar betrouwbare bronnen voor externe perspectieven.
Zonder externe kwaliteitsborging neigen CEO’s te vertrouwen op verouderde denkwijzes. Als COVID-19 ons iets heeft geleerd, is het dat onze plannen van de ene op de andere dag overhoop kunnen worden gegooid – bedrijven die zich flexibel opstellen en zich richten op duidelijkheid, alignment en uitvoering, zullen als winnaars uit de bus komen.
Meer weten over Vistage, bekijk onze infosessie die alle vragen voor je beantwoordt.
Gerelateerde inzichten & artikelen
24 april 2024 |
Emotionele intelligentie (EQ) is een krachtig instrument in de moderne zakenwereld en daarbuiten. Het gaat verder dan het simpelweg herkennen van onze eigen gevoelens en die van anderen; het is de kunst van het navigeren door de complexiteit van intermenselijke relaties en besluitvorming. In
17 april 2024 |
Als CEO sta je aan het roer van je organisatie, met de taak om richting te geven, te inspireren, en je bedrijf door de woelige wateren van de hedendaagse markt te loodsen. Ondanks de beste intenties kunnen CEO's echter fouten maken die de groei,
13 april 2024 |
In een tijdperk waarin de arbeidsmarkt voortdurend verandert en de concurrentie om talent heviger is dan ooit, is het behouden van medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid cruciaal voor elk bedrijf. CEO's spelen een sleutelrol in het creëren van een cultuur waarin medewerkers zich gewaardeerd, gemotiveerd en