COVID19 / Coronavirus – Hoe kunnen leiders van kleine bedrijven reageren?

17 oktober 2022 |

We zien groei in COVID-19 / Coronavirus-infecties over de hele wereld. Enkele feiten over de ziekte:

  • In tegenstelling tot griep lijken mensen onder 9 jaar geen verhoogd risico te lopen op COVID-19.
  • Het risico lijkt toe te nemen voor mensen ouder dan 50 jaar. Het sterftecijfer is 0,6% tot 1,5% in de algemene bevolking, 80-85% van de gevallen is mild (wat het grote probleem is omdat je besmettelijk bent, maar in staat bent om uit te gaan in de wereld).
  • Het grote risico is een snelle verspreiding waardoor ziekenhuisfaciliteiten in lokale regio’s de patiënten aantallen niet meer aankunnen. Alle inspanningen zijn erop gericht de verspreiding van infectie te vertragen, zodat niet ineens een groot aantal kritieke gevallen ziekenhuisbedden nodig heeft. Dit is wat er in Wuhan en vooral in Italië nu gebeurt en leidt tot hogere sterftecijfers in die regio.

Hoe het mij beïnvloedt?

Als leider van Vistage in Nederland merk ik dat ik moeite heb om de juiste redenen te vinden om de juiste beslissingen te nemen rond de COVID19 / Coronavirus-uitbraak die zich over de wereld verspreidt. In het weekend ging heel Noord-Italië (16 miljoen mensen) in quarantaine. Gisteravond heeft Madrid alle scholen gesloten en in Nederland is dit nog niet het geval, maar er gaan veel stemmen voor op. De kennis over hoe om te gaan met COVID19 ontwikkelt zich zo snel dat een beslissing al achterhaald kan zijn op het moment dat je die ten uitvoer brengt.

Ik organiseer begin mei een evenement voor het Vistage leiderschapsteam. Een Vistage Spreker komt vanuit de VS over om een hele interessante workshop te geven. Moeten we doorgaan met het evenement? Moeten we annuleren? Hoe kan ik deze beslissing nemen en daarin een balans vinden tussen emotie en rede, veiligheid op korte termijn en impact op lange termijn.

Ik vind het erg moeilijk om mezelf emotioneel te concentreren en op basis van de juiste argumenten een beslissing te nemen. Het is het afwegen van korte versus lange termijn. Als ik 20 minuten het nieuws lees, heb ik het gevoel dat de hele wereld ten einde loopt … markten crashen … supply chains zijn in groot gevaar. Daarbij kijk ik vooral naar Italië, dat ons voorging in deze crisis…

Dan kijk ik naar de ziekte … hoe ernstig is het? Het moge duidelijk zijn dat niemand een ziekte wil krijgen, van welke aard dan ook … en gelukkig helpt deze wake-up call ons inzien dat het wereldwijde gezondheidssysteem goed genoeg is om te overleven. Deze crisis nu zal ons voorbereiden en mogelijk de impact van een toekomstige, meer dodelijke spanning die zich wijd verspreidt, verdelen of verminderen.

Hoe moet een CEO van Small Business reageren?

Ten eerste moeten leiders regelmatig communiceren … Ik zou een dagelijkse update willen voorstellen over wat bedrijfsbeleid is en naar welke scenario’s we kijken, ook naar wat we niet weten. Ook al is die communicatie “we hebben niets nieuws te communiceren vandaag, maar we letten goed op wat er gebeurt”, het is een belangrijk signaal van leiderschap.

Bedrijfsbeleid opstellen en communiceren – elk bedrijf moet een bedrijfsbeleid opstellen dat op zijn minst het volgende aanbeveelt:

  • Als u ziek bent of griepachtige symptomen heeft, kom dan niet naar uw werk. Blijf thuis en neem contact op met uw arts.
  • Handen regelmatig wassen (lees het protocol). Raak je gezicht niet aan. Deze ziekte (en vele andere) wordt overgedragen van handen naar mond en neus.
  • Veeg werkgebieden regelmatig af. Gedeelde bureaus, computers en persoonlijke mobiele apparaten kunnen het virus verzamelen en delen.
  • Verminder op dit moment het fysieke contact zoveel als nodig is. Handdrukken en kussen zijn uit, vuisten tegen elkaar of elleboogstoten zijn het vervangende gebaar.
  • Stimuleer videoconferenties boven reizen en persoonlijke ontmoetingen. Veel bedrijven hebben elke vergadering van 20 of meer mensen tijdelijk verboden.
  • Zet nu plannen in gang voor werken op afstand – bedenk nu hoe het bedrijf in een volledige quarantaine zou kunnen opereren.
  • Liquiditeit – kunt u kredietlijnen vaststellen, financieringsbronnen die u de komende weken en maanden kunnen helpen? Jim Collins zegt: “we kunnen alleen van een crisis leren als we de crisis overleven”.
  • Schoolsluitingen? – Hoe kunnen werknemers reageren als hun school sluit en ze thuis zijn? Wat is uw beleid? Per geval?

Persoonlijk en familie

Zorg dat je je eigen huis en gezin op orde hebt.

  • Plan om thuis voor kinderen te zorgen als scholen worden gesloten. Kunt u op afstand werken of flexibiliteit creëren om uw werk thuis te doen?
  • Plan voor het (onwaarschijnlijke) gebeurtenis dat u en uw gezin uw huis niet kunnen verlaten gedurende 2 weken quarantaine. Zorg voor eten en drinken voor een verblijf van 2 weken thuis.
  • Zorg ervoor dat uw gezin 2-3 maanden medicijnen heeft. Als uzelf of een geliefde regelmatig een medicijn of medicijn gebruikt, wil je misschien voor een paar maanden extra voorraad zorgen.

3 Belangrijke redenen voor optimisme

  1. De ziekte is mild bij de meeste mensen die het krijgen. Ten minste 80%, waarschijnlijk meer, heeft alleen griepachtige symptomen.
  2. Kinderen lijken bijzonder beschermd tegen ernstige coronavirusziekte. Veel van de snuiven en verkoudheden die kinderen ervaren, zijn te wijten aan bestaande mildere coronavirusstammen, waardoor ze mogelijk gedeeltelijk immuun zijn voor deze ernstigere nieuwe bedreiging.
  3. Er wordt wereldwijd samengewerkt door artsen en gezondheidsfunctionarissen op een buitengewoon mooie manier. Dit is een niveau van globalisering waar ik trots op ben dat onze leiders en artsen in staat zijn.

Betrouwbare informatiebronnen
Met de veelheid van informatie, zakt ook de capaciteit om te kunnen filteren wat een goede actie is. Leiders hebben de taak om betrouwbare informatie te gebruiken:

WHO Covid-19 informatie-dashboard https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
https://www.rivm.nl/
Vistage Network website over Corona voor Vistage leden: https://my.vistage.com/networks/coronavirus
Ik zal dit bericht blijven updaten naarmate we meer leren over de effectieve reactie op COVID-19 / Coronavirus.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.