De 7 beste boeken die elke CEO zou moeten lezen

7 september 2023 |

Er zijn veel verschillende manieren waarop leiders zichzelf kunnen ontwikkelen, toch blijft het lezen van boeken één van mijn favoriete manieren om mezelf bloot te stellen aan nieuwe ideeën en mijn horizon te verbreden. Zelfs als ik het niet helemaal eens ben met alle concepten in een boek, verrijk ik mezelf met nieuwe inzichten die me bijblijven.

De volgende zeven boeken zijn boeken waar ik tijdens mijn carrière vaak op terug ben gevallen en die ik vaak aanbeveel aan CEO’s die op zoek zijn naar nieuwe ideeën en inspiratie:

1. “De vijf frustraties van teamwork” van Patrick Lencioni

“De vijf frustraties van teamwork” laat zien welke problemen ervoor zorgen dat teams slecht presteren, en geeft oplossingen om deze te overwinnen.

Een groot obstakel dat Lencioni bespreekt, is een gebrek aan vertrouwen. Als er niet genoeg focus ligt op het behalen van resultaten, kunnen status en ego de overhand krijgen, waardoor mensen elkaar gaan beschuldigen en teams uiteenvallen.

Vertrouwen is de basis voor goed-functionerende teams, innovatie en uiteindelijk het bereiken van organisatiedoelen. In bloeiende organisaties is vertrouwen grotendeels gebaseerd op integriteit, transparantie en de overtuiging dat iedereen een stem en invloed heeft op het succes van het bedrijf.

2. De vier inzichten: wijsheid van de Tolteken van Don Miguel Ruiz

“De vier inzichten” biedt een krachtige gedragscode die van grote invloed kan zijn op de werkplek. De inzichten zijn:

  • Houd je aan je woord. Als leiders zeggen dat ze iets gaan doen, maken ze, zonder smoesjes, die belofte waar.
  • Vat niks persoonlijk op. Wanneer leiders voortdurend hun ego proberen te onderhouden, is het team niet in staat vooruitgang te boeken.
  • Maak geen aannames. Goede leiders zijn doelgericht in hun communicatie. Ze stellen vragen in plaats van overhaaste conclusies te trekken.
  • Doe altijd je uiterste best. Succes komt niet vanzelf.

Deze fundamenten zijn essentieel voor goed leiderschap en gaan zelfs veel verder dan alleen het bedrijfsleven.

3. Lincoln on Leadership van Donald T. Phillips

“Lincoln on Leadership” onderzoekt de leiderschapskwaliteiten van president Lincoln en beschrijft hoe deze kunnen worden toegepast op de complexe wereld van vandaag.

President Lincoln laat zien dat bescheidenheid het verschil is tussen leiders en bevelhebbers. Het boek vertelt hoe Lincoln onder intense druk de rust kon vinden om de juiste beslissingen te nemen. Het is heel interessant om te lezen hoe perspectieven veranderen als je jezelf de tijd en ruimte geeft om beslissingen echt te overwegen.

4. Strategic Selling van Robert Miller en Stephen Heiman, met Tad Tuleja

In “Strategic Selling” wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om op één lijn te zitten met de manier waarop jouw klanten denken. Goede leiders begrijpen wat hun klanten proberen op te lossen, te bereiken of te vermijden en hoe hun product of dienst hen kan helpen hun doelen te bereiken. Als leiders de veranderende behoeften van hun klanten goed in de gaten houden, kunnen ze sterke, langdurige relaties opbouwen, waardoor succes op de lange termijn een garantie is.

5. Good to Great van Jim Collins

‘Good to Great’ is een andere must-read. Dit boek helpt CEO’s beter te begrijpen waar de waarde van hun bedrijf ligt. Volgens Collins vertonen de beste leiders een sterke combinatie van bescheidenheid en ontembare wilskracht.

Collins bespreekt ook hoe belangrijk het is om de juiste mensen op de juiste plekken te zetten binnen je organisatie. Soms kan een medewerker veel beter geschikt zijn voor een andere rol. Als je dit als leider goed kan inschatten, kan dit leiden tot ongelooflijk succes voor zowel het individu als het bedrijf.

6. Voor de nieuwe CEO:

The Strangest Secret van Earl Nightingale

Voor de nog wat minder ervaren leiders, biedt ‘The Strangest Secret’ een nuttige uitleg over de juiste mindset voor leiderschapssucces.

Nightingale was zijn tijd ver vooruit in het nu algemeen aanvaarde concept dat je gedachten je werkelijkheid, en uiteindelijk je succes, kunnen vormen.

Dit is precies waarom het zo belangrijk is om de missie, visie en het doel van het bedrijf duidelijk over te brengen aan je teams. Als iedereen weet hoe succes eruit hoort te zien, werkt iedereen samen naar hetzelfde doel. Hoewel het eenvoudig klinkt, is dat het zeker niet. Dit krachtige concept is mij mijn hele carrière bijgebleven.

7. Voor de ervaren CEO:

From Strength to Strength: Finding Success, Happiness, and Deep Purpose in the Second Half of Life van Arthur C. Brooks

De rol van de CEO is uitdagend en ‘From Strength to Strength’ laat zien hoe je alsnog richting en betekenis kan vinden als leider aan het einde van je succesvolle carrière. Brooks deelt hoe focus op prioriteiten en gewoonten kan zorgen voor een gevoel van betekenis.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.