De vloggende baas

27 september 2022 |

Je bent ondernemer, de baas van een mooi bedrijf. Je communiceert met je mensen over: de stand van zaken, de missie, visie en kernwaarden van je bedrijf. Of misschien zelfs wel over reorganisaties en fusies. Je communiceert face-to-face en via allerlei andere communicatiekanalen. Soms betrek je de afdeling marketing erbij, zeker als het gaat om wat complexere onderwerpen of bijvoorbeeld het werven van nieuwe medewerkers. En toch, toch hoor je vaak dat de boodschap van veel leiders niet (goed) overkomt. Dat de ontvangers de boodschap anders interpreteren dan bedoeld. Hoe komt dit toch? En nog belangrijker wat kun je eraan doen? Mijn advies. Ga vloggen! Hoe en waarom leg ik je uit aan de hand van 9 tips.

Kansen

Waarom gaat er zo veel mis in de communicatie? Simpelweg omdat de mensen die de boodschap ontvangen niet op dezelfde golflengte afgestemd staan als de zender. Gevolg, leiders van organisaties zetten andere kanalen in om hun mensen te bereiken. Trump gebruikt Twitter. Coolblue directeur Pieter Zwart vlogt naar zijn mensen en klanten. Vloggen is sterk in opkomst omdat het goed geaccepteerd wordt door de ontvangers, zeker de jongere generaties. Zij kennen het immers al van Instagram en YouTube.

Maar hoe maak je nu een goede vlog? Hoe breng je jouw boodschap over aan de mensen in jouw bedrijf zonder tussenkomst van gelikte tekstschrijvers, filmopnames en dergelijke? Ik heb vloggers uit mijn netwerk benaderd. Ik vroeg hen mij op weg te helpen als ik ga vloggen. Zij gaven mij 9 belangrijke tips.

Tip 1: Vlog om te leren en te verbinden.

Maak de video vooral met als primaire doel om zelf ervan te leren. Leer iets dat jou helpt in je eigen leerproces en deel jouw ervaring hierover. Het maakt je menselijk en door te delen hoe jij de vaardigheden zelf leert, leren anderen ook. Doe het niet met de bedoeling om geld te verdienen, te verkopen, maar om je te verbinden met mensen uit jouw netwerk en gebruik de video als documentaire van jouw leerweg.

Tip 2: Wees jezelf en heb een mening.

Vlog als jezelf, niet vanuit je positie of rol. In mijn vlogs zie mij, René. Je ziet niet de CEO, trainer of de ondernemer, ik ben wie ik ben. Geef jouw mening over het leven en praat ook gewoon zoals je dat normaal doet.

Tip 3: Deel wat je leert, niet waar je een expert in bent.

Ben je een expert? Zorg dan dat je een ander medium vindt waar je die expertise deelt. Publiceer in tijdschriften waar het je meer geloofwaardigheid oplevert; zoals MT, het Financieel Dagblad, internationaal in tijdschriften als Forbes, Inc Magazine, Harvard Business Review enz. of word docent op Nijenrode. Deel de zaken die je leert in je vlog, niet waar je een expert in bent. Zo kun je ook blijven delen, want hoe groot je expertise ook is op een bepaald vlak, na 2-3 weken ben je wel klaar met vertellen waar je een expert in bent.

Tip 4: Koop een (digitaal) schrijfblokje en voeg elke dag ideeën toe.

Elk verhaal, elke vraag, elk citaat dat je interessant vindt, dat kan leiden tot een idee moet in dit notebook worden opgenomen. Ik gebruik Notability op mijn IPhone om deze ideeën vast te leggen; ik heb dat zowel op mijn IPhone als op mijn Mac staan. Als ik wandel schieten mij vaak ideeën binnen. Als ik het niet meteen noteer, vergeet ik het idee. Zodra ik een video ga opnemen bekijk ik al mijn ideeën en heb meteen inspiratie. Dus zorg voor een gewoonte om ieder idee vast te leggen, hetzij elektronisch of op schrift.

Tip 5: Wees consistent.

De tip die de meeste impact heeft is om consistent te zijn met het vloggen. Alle succesvolle vloggers vloggen met regelmaat; wekelijks, tweewekelijks. Het is beter om eenmaal per week iets te delen, dan om 3-6 filmpjes tegelijk te uploaden. Maak je niet te druk over de kwaliteit van de video; als je een topvideo publiceert de ene week, wordt de druk wel heel hoog om dat de volgende week ook te doen. Onthoud dat regelmaat veel, veel belangrijker is dan één uitstekende video.

Tip 6: Amateuristisch is beter dan professioneel.

Gewoon doen. Vertrouw op jezelf. Stel de camera in en druk op opnemen. Ik wacht een paar seconden of minuten tot er een idee komt. Zodra de camera opneemt ga je iets maken. Wacht niet tot je 100% duidelijk bent over het vlog-idee voordat je opneemt, je kunt het altijd opnieuw doen. Het publiceren van een slechte video maakt volgende week gemakkelijker. Het publiceren van een video die volgens jou uitstekend is, maakt de volgende video moeilijker.

Tip 7: Gebruik de apparatuur die je nu hebt.

De meeste mobiele camera’s voldoen uitstekend om een vlog op te nemen. Het is daarom niet nodig om een complexe camera aan te schaffen. Bij vloggen is audiokwaliteit veel belangrijker dan videokwaliteit. Zorg dus dat je goed audiomateriaal hebt voordat je flink in een videocamera investeert. De eerste aankoop buiten een mobiele telefoon moet een goede microfoon zijn. Videobewerking kun je doen met Final Cut (specifiek voor Mac).

Naast deze 7 tips van ervaren vloggers voeg ik graag nog 2 tips toe voor vloggers op YouTube:

Tip 8: Kijktijd in de eerste 48 uur.

Als je gaat vloggen via YouTube is het goed te weten dat de belangrijkste statistiek (om het YouTube-algoritme proactief jouw kanaal te laten ondersteunen) de kijktijd in de eerste 48 uur is. Bouw een e-maildistributielijst op van mensen die je proactief informeert als er een nieuwe post geplaatst is. Daarmee genereer je weergaven op de eerste dag na publicatie. Met kijktijd wordt de totale kijktijd bedoeld. Een paar kijkers die de hele video bekijken zijn belangrijker dan honderden kijkers die alleen de eerste 20-30 seconden bekijken.

Tip 9: Het inschakelen van advertenties.

Het inschakelen van advertenties op YouTube lijkt video’s een boost te geven. Ik begrijp dit fenomeen niet helemaal maar ik heb gezien dat, wanneer vloggers op YouTube advertenties op oude video’s toestaan, ze een nieuwe boost krijgen van YouTube. Conor Neill schakelt advertenties in zodra zijn video’s 6-8 weken online zijn. Hij heeft geen gegevens om dit te ondersteunen, maar er gebeurt wel iets met het aantal views, dus laat YouTube deze vaker zien aan anderen.

Dit zijn de belangrijkste tips die ik van ervaren vloggers heb gekregen waarin tip 5 om consistent te zijn, de allerbelangrijkste lijkt te zijn! Het is een kwestie om er een gewoonte van te maken om iedere maand week, of twee weken de tijd te vinden om uit de lijst van ideeën er één te kiezen, de camera aan te zetten en iets op te nemen dat een waardevolle bijdrage is voor de wereld.

Ik deel met jullie wat ik leer en hoop met deze vlog dat ik niet belerend ben, maar mijn ervaringen en inzichten in mijn leven met jullie deel die ik in mijn eigen leven wil inzetten. Ik hoop dat deze tips je helpen bij het opstarten van vlogs.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.