Hoe maak ik tijd vrij voor Vistage als ik tijd tekort kom?

Het is een veelgehoord dilemma onder drukke leiders: “Ik heb geen tijd voor Vistage, mijn agenda staat al vol!” Het lijkt een paradox. Hoe kun je, wanneer je voelt dat elke minuut van je dag al in beslag wordt genomen, tijd vrijmaken voor iets extra’s zoals Vistage? Het antwoord is verrassend eenvoudig: Als je het gevoel hebt dat je geen tijd hebt, is dat juist het moment waarop Vistage het meest waardevol voor je kan zijn.
Werken in je bedrijf versus werken aan je bedrijf
Een veelgemaakte fout door CEO’s en bedrijfsleiders is de neiging om constant ‘in’ hun bedrijf te werken, in plaats van ‘aan’ hun bedrijf. Met andere woorden, ze raken verstrikt in de dagelijkse operationele taken, brandjes blussen en zich bezighouden met urgente maar niet noodzakelijk belangrijke zaken. Hierdoor blijft er weinig tot geen tijd over voor strategische planning, groei-initiatieven of innovatie.
Dit is waar Vistage er aan te pas komt. Door regelmatig tijd vrij te maken voor Vistage-bijeenkomsten, zorg je ervoor dat je structureel tijd reserveert om aan je bedrijf te werken. Het helpt je om boven de dagelijkse hectiek uit te stijgen, een helikopterview te behouden en je te concentreren op de grotere plannen en ambities.
Focus: het sleutelwoord voor snellere groei
Het is niet alleen de tijd die je besteedt aan Vistage die telt, maar ook de kwaliteit van die tijd. Tijdens Vistage-sessies word je omringd door gelijkgestemde leiders die je uitdagen, ondersteunen en je helpen om je focus te behouden. Je leert om je aandacht te richten op de belangrijke, vaak over het hoofd geziene aspecten van je bedrijf.
Met deze hernieuwde focus kun je je strategieën effectiever implementeren, waardoor je sneller groei realiseert. En deze groei komt niet alleen in termen van omzet of winst, maar ook in termen van operationele efficiëntie, teamdynamiek en klanttevredenheid.

Tijd maken is tijd winnen
Ironisch genoeg kan het vrijmaken van tijd voor Vistage je op de lange termijn meer tijd besparen. Door de inzichten en strategieën die je opdoet bij Vistage, kun je veelvoorkomende valkuilen vermijden, je resources effectiever inzetten en je team beter motiveren en leiden.
Het idee is simpel: besteed nu tijd om later tijd te winnen. Door nu te investeren in jezelf en je leiderschapsvaardigheden via Vistage, zul je in de toekomst minder tijd kwijt zijn aan corrigerende acties, schadebeperking en inefficiënties.
Conclusie
De gedachte “Ik heb geen tijd voor Vistage” is een signaal dat je juist de ondersteuning en het perspectief nodig hebt die Vistage biedt. In een wereld die bol staat van de afleidingen en urgente taken, biedt Vistage een broodnodig tegengif: de ruimte en tijd om je te concentreren op wat echt belangrijk is. Dus de volgende keer dat je denkt dat je geen tijd hebt, herinner jezelf eraan: juist dan moet je tijd vrijmaken om aan je bedrijf te werken. En Vistage is de perfecte plek om dat te doen.
Gerelateerde inzichten & artikelen
Netwerken zijn voor bedrijfsleiders en CEO’s van onschatbare waarde. Het biedt de mogelijkheid om te leren van anderen, nieuwe perspectieven op te doen en waardevolle zakelijke contacten te leggen. Een van de organisaties die soms ook wordt genoemd in het gesprek over zakelijk netwerken ...
Bedrijfscultuur, of die nu goed of slecht is, het begint bij het hoogste niveau - daarom is het zo cruciaal voor CEO's om zich bewust te zijn van hun manier van leidinggeven. Empathisch leiderschap is dan ook meer dan alleen een hippe term. Voor ...
Het belang van ondersteunende netwerken voor CEO's en bedrijfsleiders is algemeen bekend. Deze netwerken bieden een bron van advies, steun en aanmoediging, en ze zijn vaak samengesteld uit mensen die positief en ondersteunend zijn - de zogenaamde "cheerleaders". Deze mensen zijn er om te ...
Medewerkers "betrokken houden" is niet voldoende in de huidige werkomgeving. We begrijpen nu dat mensen de best mogelijke "werknemerservaring" (EX) willen die je kunt bieden. EX is de ziel van een bedrijfsgemeenschap, die het hart en de waarden van de CEO weerspiegelt, wiens gedeelde ...