Impactvolle trends voor het bedrijfsleven in 2020 en daarna

11 november 2022 |

Categories: Alle, Business operatie

CEO’s in het MKB moeten de vinger aan de pols houden van de belangrijkste trends die het komende jaar en in het nieuwe decennium van invloed worden op het bedrijfsleven.

Van artificiële intelligentie tot klimaatverandering en van streaming diensten tot 5G; ze gaan allemaal impact hebben op de manier waarop zaken worden gedaan en hoe inkomsten worden gegenereerd. De leiders die hun bedrijven laten groeien in 2020 en daarna zijn diegenen die goed op de hoogte blijven van de belangrijkste trends en deze meenemen in het bepalen van hun strategie. In dit artikel worden kort de belangrijkste trends aangegeven. In een vijfdelige vervolgserie worden de socialeecologische, technologischeeconomische en politieke trends verder uitgediept.

1. Impactvolle sociale trends voor het bedrijfsleven in 2020 en daarna

De vergrijzing slaat nu echt toe. Het aantal werkenden ten opzichte van het aantal jeugdigen en ouderen tezamen wordt ieder jaar kleiner. Het aantal huishoudens neemt daarentegen sterk toe. Mede daarom staat de huizenmarkt onder druk. Studenten worden opgezadeld met forse studieleningen. Streaming diensten (Netflix, Amazon, Apple) krijgen steeds meer invloed op het sociale leven.  De balans werk-privé komt verder onder druk te staan. Steeds meer mensen krijgen last van burn-out.

2. Impactvolle ecologische trends voor het bedrijfsleven in 2020 en daarna

De trends waar niemand meer om heen kan: klimaatverandering, stikstof, PFAS, gasloos wonen en circulariteit. Hoe gaat het bedrijfsleven hier mee om en worden er samen met overheid en belangenorganisaties goede afspraken gemaakt?

3. Impactvolle technologische trends voor het bedrijfsleven in 2020 en daarna

Het komende decennium zal er een versnelling te zien zijn in de ontwikkeling van onder andere cyber security, robotisering, gezichtsherkenningssoftware, software als een service (SaaS), drones en zelfrijdende voertuigen.

4. Impactvolle economische trends voor het bedrijfsleven in 2020 en daarna

De Brexit is een feit, de deal wordt uitgewerkt. Rentes zijn nog steeds historisch laag. De groei stagneert in diverse sectoren en geopolitieke ontwikkelingen en de recente Corona-uitbraak hebben grote impact op de wereldeconomie. Landen richten zich in eerste instantie weer meer op hun interne markt in plaats van meer te gaan samenwerken. Er is een voorzichtig optimisme bij MKB bedrijven in Amerika over het herstel van de economie na 7 dalende kwartalen.

5. Impactvolle politieke trends voor het bedrijfsleven in 2020 en daarna

Onderwijs, gezondheidszorg, belastingen, regelgeving; de overheid en politiek hebben grote invloed. Landelijk, maar ook Europees en wereldwijd is er veel politieke onrust. Er lijkt weinig echte visie voor de lange termijn. De overheid en politiek reageren meer dan dat ze besluiten*. Het vraagt een enorm aanpassingsvermogen van ondernemers.

Voor het komende millennium geldt meer dan ooit dat de wet van Darwin: niet de sterkste, maar de meest wendbare leiders en bedrijven succesvol zullen zijn.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.