Maak betere beslissingen door een beter geheugen

Wat kan ik ervan balen als ik een naam van een klant niet herinner, een gezicht niet herken of zelfs belangrijke informatie niet meteen kan ophalen uit mijn geheugen. Herkenbaar? Gelukkig ben ik (zijn we) niet de enige!
Wat blijkt? CEO’s en managers die op een hoog niveau werken hebben geen systeem ontwikkeld voor het organiseren en bewaren van belangrijke informatie. Het gevolg … je raadt het al. Deze geheugenmissers kunnen zelfs oplopen tot 50%.
Scott Bernstein, spreker voor Vistage groepen, is geheugenexpert, auteur en traint mensen in het verbeteren van hun geheugen. Zijn ervaring leert dat meer dan driekwart van de eindbeslissers niet in staat is om meer dan 50% van de informatie die ze wíllen onthouden, ook daadwerkelijk onthouden. Denk hierbij aan namen en gezichten van klanten en medewerkers, inhoud van een presentatie, belangrijke cijfers, kengetallen of afspraken uit gesprekken. Bij mij gebeurt dit als ik me overvallen voel of ik teveel aan m’n hoofd heb. Dan wordt het nog lastiger om informatie op te nemen, te verwerken en te onthouden.
Dat is schrikken! Maar gelukkig ook best simpel op te lossen. Hoe? Door je geheugen te trainen. Scott zijn methodieken zorgen er namelijk voor dat de hersenen diep en snel kunnen leren waardoor je zaken beter en langdurig kunt onthouden. Ik deel er hier een met je.

Hoe zorg je voor een goed getraind brein?
Om je brein en je geheugen te trainen begin je met deze drie stappen.
1 . Jouw geheugen heeft een ‘plek’ nodig om belangrijke zaken aan vast te knopen.
Kijk eens rond in jouw kantoor en schrijf vijf voorwerpen op die je altijd ziet als je rondloopt: je bureau, stoel, laptop, het whiteboard en de lamp boven je bureau. Nummer ze in die volgorde. Sluit vervolgens je ogen en loop in gedachten langs de voorwerpen en benoem de nummers en de voorwerpen.
2. 5 doelen in een verhaal
Beschrijf 5 doelen, bij elke voorwerp één doel, in volgorde van belangrijkheid. Maak vervolgens een levend verhaal tussen jouw bureau en het eerste doel. Maak dit verhaal zo raar, gek of grappig mogelijk. Gebruik je fantasie. Hoe gekker, hoe beter.
3. Train je brein: 10 dagen lang, 7 keer
Sla nu de verhalen op in jouw geheugen. Sluit je ogen en loop in gedachten door je kantoor waarbij je jouw verhalen en doelen terughaalt. Doe dit de komende 10 dagen 7 keer. Op deze manier train je je brein in het onthouden van zaken. Moet je meer onthouden? Ga dan naar een andere kamer en herhaal stap 1 t/m 3.
Op deze eenvoudige manier werk je aan een beter geheugen en herinner je je sneller belangrijke zaken. Simpel en effectief kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Over de auteur:
René Wientjens
Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.
Gerelateerde inzichten & artikelen
Heeft jouw bedrijf moeite met het aannemen en behouden van talent? Hier is je oplossing. We spraken met medeoprichter van Quarsh, Lucy James, om erachter te komen waarom de meeste bedrijven hun proces van werven op de verkeerde manier benaderen - en hoe ...
Onze mensen zijn onze belangrijkste troeven. Dus, hoe kunnen wij, als bedrijfsleiders, ervoor zorgen dat we de mentale en fysieke gezondheid van onze werknemers continu ondersteunen en beschermen in tijden van snelle veranderingen en onzekerheid? We spraken met bedrijfspsycholoog Sue Firth om dit ...
Voor het eerst CEO worden is een nieuwe, opwindende uitdaging. Maar het kan ook erg spannend zijn. Als de hoogste leidinggevende in een bedrijf hebben we de uiteindelijke verantwoordelijkheid om beslissingen te nemen, strategieën te bepalen en anderen te leiden. Maar probeer niet ...
Een rol in de C-Suite is erg lonend. Gedurende je hele carrière zul je een gevoel van richting, betekenis en status hebben gevoeld. Je bent gewend aan dagen vol structuur en het opbouwen van relaties. Je hebt een schat aan kennis en vaardigheden opgedaan ...