Ontwikkeling van mensen in jouw organisatie na de crisis

17 september 2022 |

Wat na de crisis: hoe ga je NU om met jouw organisatie als het gaat om jouw mensen?

Vandaag wil ik het met je hebben over wat er na de crisis gebeurt met jouw organisatie en dan specifiek over hoe je dan omgaat met de mensen in jouw organisatie.

Ik besef hoe moeilijk deze tijd is en je bent niet bezig met hoe de wereld eruit ziet na Corona. Je bent nu vooral bezig met hoe je brood op de plank houdt, hoe je de lichten aanhoudt en het bedrijf overeind. Dat snap ik helemaal.

Er gaan 2 dingen gebeuren: oftewel jouw bedrijf blijft bestaan, of het houdt op te bestaan. Als het niet meer bestaat, hoef je ook geen rekening te houden met het plannen van ontwikkeling van jouw organisatie en medewerkers. Maar wat als het de crisis goed doorkomt en wèl blijft bestaan?

Chris Czarnik heeft vele crises doorstaan en ziet dat er één ding echt duidelijk is wat betreft wat er aan het andere eind van een crisis ontstaat. Tijdens een crisis vallen bedrijven stil, vallen er veel ontslagen en vallen bedrijven om.  Er is enorm veel beweging in de arbeidsmarkt: mensen komen binnen de organisatie op een werkplek waar ze niet goed tot hun recht komen, mensen worden ontslagen en bedrijven sluiten hun deuren.

De tijd om te plannen hoe je getalenteerde mensen die hun baan verloren zijn naar jouw organisatie kunt halen is juist nu. Wat gebeurt aan het einde van een crisis is dat veel onderdelen van jouw organisatie een talent upgrade kunnen gebruiken. Het kan ook zo zijn dat jouw organisatie ook voor de crisis toch al onderbemand was en je al veel moeite had mensen te vinden. We gaan van deze situatie naar een situatie waarin duizenden getalenteerde mensen ineens beschikbaar komen op de arbeidsmarkt.

En deze ineens beschikbaar gekomen mensen zullen bang zijn: ze zitten middenin een crisis en zijn onzeker over hun levens, maar ze zijn wel beschikbaar voor jouw organisatie. Wat ik zie dat werkt is dat je een persoon binnen je organisatie vrijmaakt, die niet bezig is met het oplossen of omgaan met de crisis of het overeind houden van jouw business. Dit hoeft niet per se een HR-medewerker zijn. Deze persoon zoekt LinkedIn af naar getalenteerde mensen die als gevolg van de crisis in een andere (niet passende) job of op straat terecht zijn gekomen. Maak een helder profiel voor jouw vacatures of de jobs waarvoor je een talent upgrade kunt gebruiken. Zoek met de filters op LinkedIn naar mensen die passen bij dit profiel. Lees het boek van Wayne Breitbarth over hoe je LinkedIn optimaal kunt gebruiken om talent te vinden. LinkedIn is het beste medium hiervoor. De meeste mensen gebruiken slechts 5% van wat LinkedIn kan doen en door het creëren van een profiel vind je jouw nieuwe mensen.

Dus mijn suggestie is om ondanks deze crisis actief te gaan zoeken naar talenten die jij nodig hebt wanneer de Corona crisis voorbij is, want deze crisis gaat voorbij, dat beloof ik je.  Je hebt zelf vast eerder ook crises meegemaakt, dus je weet dat het over gaat, ook al is het lastig om in het midden het eind ervan te zien.

Zorg ervoor dat je de mensen vindt die niet op de goede plek zitten of beschikbaar zijn en maakt contact met hen, lang voordat iemand anders dat doet. Hierdoor bouw je aan het vertrouwen van jouw nieuwe medewerkers zodat het maken van de stap naar jouw organisatie minder groot is voor hen. Chris Czarnik heeft hierover een boek geschreven “Winning the war for talent”.

Een tijdsinvestering van 3 uur per week moet voldoende zijn voor de persoon die gaat zoeken op Linkedin om die mensen te vinden die goed in jouw organisatie passen. Aangezien zij de talenten beschikken die jij nodig hebt, is het tegenovergestelde ook waar. Dat waar zij goed bij passen is wat jij te bieden hebt. Zo kun je  hen geïnteresseerd maken voor jouw organisatie en hen na de crisis, of wellicht eerder al, binnen halen.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.