Vier manieren waarop CEO’s kunnen groeien in een trage economie
2 februari 2024 |
Nu we de eerste weken van 2024 zijn ingaan, wordt één ding duidelijk: We moeten ons begrip van het economische landschap herzien.
Na jaren van hoge inflatie en historisch lage rentetarieven, zijn we beland op een hoger basisniveau. De verkoopcycli zijn verlengd. De arbeidsmarkt – hoewel veerkrachtig – is afgekoeld.
Op dit moment deelt de zakelijke gemeenschap grotendeels het sentiment dat deze periode van traagheid zal aanhouden. We staan nog niet aan de oprit naar de volgende groeicyclus.
In dit trage economische landschap is een van de meest voorkomende hindernissen voor leiders het vinden van groei.
Hieronder volgen vier manieren waarop CEO’s kansen kunnen ontdekken die hun bedrijf vooruit kunnen helpen, ondanks de overkoepelende trage, laaggroeiende economie.
Klanten
Het is cruciaal om te onthouden dat klanten ook de ontwrichtende effecten van verhoogde inflatie en rentetarieven hebben ervaren. Hun koopgedrag heeft moeten verschuiven als gevolg van de stijgende kosten van het zakendoen.
Leiders moeten hun marketingboodschappen, outreach-strategie en doelstellingen opnieuw afstemmen om het beste aan te sluiten bij de evoluerende behoeften van klanten. Er zijn geen statische oplossingen – met name op het gebied van marketing, verkoop en klantbeleving.
Om groei te vinden, moeten leiders zich concentreren op klanten en blijven aanpassen om hen tegemoet te komen, en waar ze naartoe willen. Klanten dichtbij houden moet altijd op de voorgrond van de strategie staan, al helemaal in een vertragende economie.
Overnames
Alle bedrijven worden geconfronteerd met dezelfde tegenwind in deze economische omgeving.
Daarom biedt deze periode een unieke kans om ofwel: 1) het beste talent van een concurrent in te huren, 2) klanten van een concurrent over te nemen, of 3) een concurrent in zijn geheel over te nemen.
Bedrijven zijn mogelijk meer bereid om een deal te sluiten vanwege de uitgebreide uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd – inclusief moeilijkheden om kapitaal te verhogen in de huidige markt.
Talent
Hoewel de intensiteit van de talentenoorlogen van 2021 is afgenomen, blijft het belang van werknemersbetrokkenheid en de voortdurende push-en-pull tussen hoe mensen willen werken en hoe organisaties willen opereren de arbeidsmarkt voor onbepaalde tijd verstoren.
Volgens nieuwe Vistage-gegevens is bijna de helft (48%) van de MKB CEO’s van plan om in het komende jaar het aantal medewerkers te verhogen, wat aanzienlijk lager is dan tijdens de bloeiende arbeidsmarkt van 2021-2022. Echter, de werkloosheid blijft onder de 4%. Van de organisaties die hebben bezuinigd, hebben er weinig bezuinigd op investeringen in personeel, zoals ontwikkeling, training, voordelen of compensatie.
Hoewel werknemers misschien niet zoveel macht hebben als tijdens het hoogtepunt van The Great Resignation, blijven hun eisen voor flexibiliteit van belang, deels omdat leiders sinds die tijd beseffen hoe belangrijk het is om een goed team te hebben.
Vandaag de dag zijn vooruitstrevende CEO’s nog steeds gericht op het vertragen van de personeelswisseling en het verhogen van het behoud, ervoor zorgend dat hun teams klaarstaan wanneer de groeicyclus onvermijdelijk weer aantrekt. Over de hele linie zullen retentiestrategieën blijven dienen als een cruciale rol in het stimuleren van groei.
Kosten
De lonen zijn hoog, klanten bereiken hun limiet met kostenstijgingen en kapitaal is duur. Als gevolg hiervan zijn we in een omgeving beland waarin CEO’s de traditionele tools voor kostenbeheer inzetten. Vistage-onderzoek toont aan dat CEO’s kapitaaluitgaven uitstellen, nieuwe prijzen met leveranciers onderhandelen en onrendabele producten en diensten beëindigen.
Hoewel de groei uiteindelijk zal aantrekken, kunnen we verwachten dat we in 2024 in deze trage, maar stabiele economie blijven. CEO’s die zich aanpassen aan het nieuwe “normaal” en deze tijd gebruiken om zich te concentreren op het uitvoeren van de basisprincipes – klanten, overnames, talent en kosten – zullen zichzelf uniek positioneren om naar voren te komen en groei te vinden.
Gerelateerde inzichten & artikelen
3 september 2024 |
Peer-2-peer coaching is een unieke aanpak binnen de wereld van coachingprogramma’s. Als je dit leest ben je waarschijnlijk al enigszins bekend met het concept. Veel executives vragen zich af of groepscoaching net zo effectief kan zijn als individuele coaching. Wat maakt andere leden gekwalificeerd
30 augustus 2024 |
Heb je ooit getwijfeld of een Vistage Leadership Seminar wat voor jou is? Je vraagt je af wat een Vistage Leadership Seminar (VLS) precies inhoudt en of het deelnemen aan zo'n seminar de juiste stap is voor jouw professionele ontwikkeling. Het ontbreken van duidelijke
19 augustus 2024 |
Wanneer je overweegt om lid te worden van Vistage, is het cruciaal om te weten of jouw eigenschappen en ambities aansluiten bij Vistage. Velen worstelen met de vraag of zij de juiste 'fit' zijn voor dit netwerk, vooral gezien de investering in tijd en