Waarom empathisch leiderschap belangrijk is voor CEO’s
23 november 2023 |
Bedrijfscultuur, of die nu goed of slecht is, het begint bij het hoogste niveau – daarom is het zo cruciaal voor CEO’s om zich bewust te zijn van hun manier van leidinggeven. Empathisch leiderschap is dan ook meer dan alleen een hippe term.
Voor Vistage-sprekers Bob Day en Alicia Kae Miller, die hun carrières hebben gewijd aan het onderwijzen van empathisch leiderschap, betekent dit tastbare, positieve verandering voor jouw bedrijf, jouw producten en jouw relatie met jouw medewerkers. Hier lees je hoe je een empathie gerichte benadering van leiderschap kunt hanteren en resultaten kunt behalen voor zowel je werkomgeving als je financiële resultaten.
Wat is empathisch leiderschap?
Empathisch leiderschap houdt in dat je je daadwerkelijk in de schoenen plaatst van de mensen die je leidt en hun behoeften en wensen overweegt als onderdeel van jouw besluitvormingsproces. Empathische leidinggevenden geven om hun teamleden als individuen en nemen een holistische benadering van hun relaties met medewerkers.
“Ik beschouw het graag als de overgang van perceptie naar perspectief”, zegt Day. Dat betekent dat je erkent dat iedereen een andere perceptie van de wereld heeft op basis van hun levenservaring. Als leider is het belangrijk om de geldigheid en realiteit van dat perspectief te erkennen.
“Empathie komt neer op gezien worden, gehoord worden en begrepen worden”, voegt Miller toe. “Vanuit het perspectief van een werknemer betekent dit dat je het niet met me eens hoeft te zijn, maar je moet weten waar ik vandaan kom als je met empathie leidt.”
4 kenmerken van een empathische leider
Empathische leiders nemen verschillende rollen op zich om hun organisaties gezond te houden. Een CEO die succesvol met empathie leidt, heeft de volgende kenmerken:
Motivator
In de ervaring van Miller worden mensen beter gemotiveerd door empathie dan door angst. Belonen werkt beter dan straffen. Wanneer je medewerkers het gevoel hebben dat je om hen geeft, zijn ze eerder loyaal en doen ze hun werk goed. Ze volgen jouw leiding omdat ze oprecht willen bijdragen – niet alleen omdat jij de baas bent.
“Ik kan wel je baas zijn en met je samenwerken, maar als ik echt begrijp wie je bent en waar je over 5, 10, 20 jaar wilt zijn, dan kan die empathie je motiveren. Het toont persoonlijke toewijding en een gedeeld verlangen om je succesvol te zien”, legt Day uit.
Ondersteuner
Een empathische leider investeert in de ontwikkeling van zijn personeelsbestand. Ze hanteren een open-deur-beleid, maar ze weten ook hoe ze belangrijke of moeilijke gesprekken moeten initiëren. En ze weten dat een bedrijf zo sterk is als zijn mensen.
“We kunnen onszelf als onafhankelijke leiders of eigen denkers beschouwen, maar in werkelijkheid zijn we niet ontworpen om het alleen te doen”, zegt Day. Een ondersteunende leider maakt van een bedrijf niet alleen een werkplek, maar ook een gemeenschap.
Communicator
Transparantie en communicatie houden iedereen op één lijn. Anders doen mensen maar wat, zegt Day, of het nu klopt of niet. Door te overwegen hoe medewerkers en teamleden zich voelen als ze niet betrokken worden, kun je voorkomen dat je per ongeluk wantrouwen en ontevredenheid creëert.
Bijvoorbeeld, aan het begin van de pandemie werkte Miller bij een biotechbedrijf waar het hoger management weigerde om een potentieel noodplan te communiceren, zelfs niet toen daarover werd gevraagd, totdat het noodzakelijk werd. Dit veroorzaakte chaos en verwarring binnen de organisatie; medewerkers wilden antwoorden, of op zijn minst een erkenning dat er geen antwoorden waren.
“Zelfs slecht nieuws is erg moeilijk te delen. Maar mensen zullen veel loyaler en trouwer aan je zijn als je eerlijk tegen hen bent”, voegt Miller toe.
Inclusief
Een empathische leider laat iedereen zich welkom voelen. Dat soort bedrijfscultuur is waar elke CEO naar verlangt; tevreden en gelukkige werknemers zijn ook productieve werknemers.
“Empathie is inclusie, inclusie is erbij horen. En we willen allemaal ergens bij horen”, zegt Miller. “Daarom gaan mensen naar de kerk of sluiten ze zich aan bij groepen. Daarom maken zoveel mensen deel uit van Vistage: om deel uit te maken van iets dat groter is dan henzelf en om iets terug te geven.”
Voor Day draait het allemaal om de feedback tussen leiders en werknemers en dat gaat twee kanten op. Iedereen opnemen in die feedback voorkomt vervreemding, wat schadelijk kan zijn.
Resultaten van empathisch leiderschap
Het is duidelijk dat empathisch leiderschap het dagelijkse leven van individuen verbetert, maar het kan ook voordelen opleveren voor het bedrijf als geheel op de volgende belangrijke gebieden:
Innovatie
Een betrokken en comfortabel team, is ook een team dat openstaat voor nieuwe ideeën. De sleutel tot innovatie is de bereidheid om open te staan voor ideeën van elke aard.
“Dit is waar empathie om draait. We moeten comfortabel zijn met het ongemakkelijke en kwetsbaar zijn”, zegt Miller. Anders zullen mensen hun ideeën elders brengen.
Maar kwetsbaarheid gaat beide kanten op. Empathisch leiderschap betekent ook toegeven dat je niet alles weet en dat je bereid bent risico’s te nemen.
“Het gebruik van empathie is echt een onderbenutte tool om het niveau van betrokkenheid te ontwikkelen binnen je team. Dit doe je door hen te laten zien dat je open staat en bereid bent om nieuwe ideeën en concepten te omarmen”, legt Day uit.
Betrokkenheid en behoud
Het is geen geheim dat veel bedrijven tegenwoordig moeite hebben met het behouden van medewerkers. Empathisch leiderschap is de sleutel om werknemers zich verbonden te laten voelen met jouw bedrijf. Als tijd geld is, dan is een baan een enorme investering waar medewerkers een rendement op willen zien. Door te laten zien dat jij je bekommert om de ontwikkeling van je medewerkers, maak jij van je werkplek een plek waar mensen willen blijven.
“Wie wil er niet werken in een omgeving waar je gewoon kunt zijn wie je werkelijk bent?” vraagt Miller.
Omgekeerd kan een gebrek aan empathie een domino-effect hebben. Als medewerkers jej organisatie verlaten en zich onvoldoende gewaardeerd voelen, kunnen ze die mening verspreiden en mogelijk je reputatie als bedrijf en als leider beïnvloeden.
Werk-privé balans
Het begrijpen dat mensen mogelijk zaken hebben die spelen in hun privéleven, maakt het gemakkelijker om met hen te werken tijdens moeilijke tijden. Het kan ook de werk-privé balans haalbaarder maken voor jezelf en je medewerkers.
Zo ontdekte Day tijdens de periode in zijn leven toen zijn zoon vocht tegen terminale kanker dat sommige dingen werk onbelangrijk kunnen doen lijken. Het vergt empathie van beide kanten om de juiste balans tussen werk en privéverantwoordelijkheden te bereiken.
Voor Miller is flexibiliteit met medewerkers die vanuit huis werken ook een essentieel onderdeel van empathisch leiderschap in het tijdperk na de pandemie. Het aanpassen aan verschillende werkstijlen is essentieel om een gezonde werk-privé balans te vinden voor iedereen.
Uiteindelijk is de rol van een CEO om te begrijpen dat iedereen naar je opkijkt voor begeleiding, en de toon die jij zet stroomt door de hele organisatie. “Als jij niet empathisch bent, zal niemand dat zijn”, zegt Miller.
Benieuwd naar onze aanpak? Lees hier hoe Vistage naar leiderschap kijkt en plan een kennismaking.
Gerelateerde inzichten & artikelen
3 september 2024 |
Peer-2-peer coaching is een unieke aanpak binnen de wereld van coachingprogramma’s. Als je dit leest ben je waarschijnlijk al enigszins bekend met het concept. Veel executives vragen zich af of groepscoaching net zo effectief kan zijn als individuele coaching. Wat maakt andere leden gekwalificeerd
30 augustus 2024 |
Heb je ooit getwijfeld of een Vistage Leadership Seminar wat voor jou is? Je vraagt je af wat een Vistage Leadership Seminar (VLS) precies inhoudt en of het deelnemen aan zo'n seminar de juiste stap is voor jouw professionele ontwikkeling. Het ontbreken van duidelijke
19 augustus 2024 |
Wanneer je overweegt om lid te worden van Vistage, is het cruciaal om te weten of jouw eigenschappen en ambities aansluiten bij Vistage. Velen worstelen met de vraag of zij de juiste 'fit' zijn voor dit netwerk, vooral gezien de investering in tijd en