Wat zijn de eigenschappen van een Vistage-lid?
19 augustus 2024 |
Wanneer je overweegt om lid te worden van Vistage, is het cruciaal om te weten of jouw eigenschappen en ambities aansluiten bij Vistage. Velen worstelen met de vraag of zij de juiste ‘fit’ zijn voor dit netwerk, vooral gezien de investering in tijd en middelen die een lidmaatschap vereist. Je wilt zeker weten dat jouw persoonlijke en professionele doelen overeenkomen met de criteria en cultuur van Vistage. Wanneer achteraf pas blijkt dat je toch geen fit bent, gaat dit ten koste van je geïnvesteerde tijd. Tijd, wat voor een CEO altijd een schaars goed is. Je wilt daarom zeker weten dat jouw persoonlijke en professionele doelen overeenkomen met de criteria en cultuur van Vistage.
Met ervaring als zowel lid als Chair heb ik veel inzicht gekregen in de kwaliteiten die Vistage-leden delen vanuit twee perspectieven. Vistage-leden kennen talloze verschillen, maar delen een aantal cruciale overeenkomsten.
Na het lezen van dit artikel heb je een duidelijk beeld of Vistage de juiste gemeenschap voor jou is en heb je een duidelijk idee van de belangrijkste eigenchappen van succesvolle Vistage-leden.
Essentiële bedrijfsomvang en fase voor een Vistage-lidmaatschap
Elk Vistage lid heeft ervaring als eindbeslisser. Die ervaring hoeft niet decennialang te zijn, maar elk lid moet een paar jaar ervaring in deze rol hebben om waarde toe te kunnen voegen aan de groep. Dat is essentieel, omdat leden van elkaar leren door hun ervaringen te delen. Deze ervaring stelt hen in staat om relevante en praktische adviezen en inzichten te bieden die andere leden kunnen toepassen.
Vistage richt zich op leiders van MKB’s tot grotere organisaties, meestal met een omzet vanaf ongeveer een miljoen euro en een team van 10-15 medewerkers. Hoewel de leden uit verschillende industrieën komen, is het belangrijk dat het bedrijf een bepaalde rijpheid heeft bereikt zodat de uitwisseling van ervaringen relevant en waardevol is. Een bedrijf met slechts een aantal medewerkers dat zich nog echt in de bloeifase van het bedrijf bevindt, kan misschien waarde halen uit de ervaring van leden, maar kan nog niets toevoegen. Het kan zijn dat je nog niet aan deze criteria voldoet, dan ben je niet ongeschikt, maar gewoon te vroeg.
Bereidheid tot groei en leren
De bedrijfsomvang en ervaring van een CEO zijn dus belangrijk, maar veel belangrijker is de bereidheid tot groei en leren. Het hart van Vistage is de overtuiging dat we nooit uitgeleerd zijn. Effectieve Vistage-leden zijn ondernemers die erkennen dat zij niet alle antwoorden hebben. Ze hebben een diepgaande drive om te groeien en staan open voor nieuwe inzichten die hun perspectief kunnen verbreden en hun onderneming vooruit kunnen helpen. “Zet eens iemand anders zijn bril op en vraag jezelf ‘hoe zou hij ernaar kijken?’” Op een nieuwe manier naar problemen kijken, is fundamenteel. Dit helpt leden om voorbij hun eigen vooroordelen en aannames te kijken en ware, innovatieve oplossingen te vinden. Mensen kennen alleen hun eigen waarheid en klampen zich hier makkelijk aan vast. Het besef dat andermans waarheid meer waarde en inzicht kan bieden is van groot belang. Constante blootstelling aan nieuwe ideeën en perspectieven zorgt ervoor dat je niet vast komt te zitten in je eigen denkpatronen.
“De verschillende perspectieven uit de groep zorgen ervoor dat je jezelf leert om breder waar te nemen”
Bereid zijn je open en kwetsbaar op te stellen
Om deze andere perspectieven aan te kunnen nemen is het belangrijk dat een lid zich open en kwetsbaar durft op te stellen. Leden delen hun ervaringen, uitdagingen en zelfs mislukkingen binnen hun groep. Om goede diepgaande gesprekken te kunnen hebben, moet iedereen binnen de groep bereid zijn alles op tafel te gooien. Deze openheid vraagt om moed en vertrouwen, maar is cruciaal voor de diepgaande samenwerking en ondersteuning die Vistage biedt. Hiervoor moet een lid echt in staat zijn hun ego opzij te zetten.
Natuurlijk is elk persoon uniek in karakter; sommigen delen makkelijker hun gedachten en gevoelens, terwijl anderen wat gereserveerder zijn. Om toch te waarborgen dat iedereen de kans krijgt om zich uit te spreken, is het cruciaal dat alle groepsleden hun rol binnen de groep begrijpen en op de juiste manier met elkaar omgaan. Een term die vaak in onze groepen opduikt is ‘carefrontational’, een samentrekking van zorgzaamheid en confrontatie. Dit houdt in dat je open staat voor confrontatie, maar altijd met de nodige zorg en respect voor elkaar. Extraverte personen worden zo aangemoedigd om zorgvuldiger om te gaan met anderen, terwijl introverte personen gestimuleerd worden om vaker het gesprek aan te gaan. Deze benadering bevordert een gezonde balans en creëert een veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord voelt.
Iedereen wordt aangemoedigd om ‘carefrontational’ te zijn. Zo kan een lid vol enthousiasme zijn plannen delen, totdat een lid wat misschien nog niet zo veel gezegd heeft, opeens uit de hoek komt met een vlijmscherpe vraag die een interessante discussie opent.
Uiteraard speelt ook de Chair hier een faciliterende rol in, de Chair is constant bezig iedereens perspectief in acht te nemen en zorgt ervoor dat de mensen die nog niet veel gedeeld hebben een kans krijgen om te spreken.
Vistage gaat om meer dan alleen het zakelijke leven
Tot slot, Vistage is niet alleen een zakelijk netwerk. Het gaat om de hele persoon, inclusief persoonlijke groei en ontwikkeling. Het zakelijk leven en het persoonlijke leven zijn in elkaar verweven; het is niet zwart wit. Je zakelijk leven heeft invloed op je persoonlijke leven en andersom. De open gesprekken die gehouden worden binnen de groep zijn dan ook niet alleen op zakelijk niveau leerzaam. Een lid zal snel merken wat voor invloed zijn lidmaatschap heeft op hun leven. Leden die deze holistische benadering waarderen, vinden vaak het meeste succes en voldoening in hun lidmaatschap.
De volgende stappen naar een Vistage-lidmaatschap
Vistage is niet voor iedereen. Het vraagt om een specifieke set aan eigenschappen en een bedrijf dat zich in de juiste fase van ontwikkeling bevindt. Als jouw doel is om te groeien, open te staan voor nieuwe inzichten en te leren van andere eindbeslissers, dan kun je uitstekend gedijen binnen Vistage. Hoewel het moeilijk kan zijn om te bepalen of dit netwerk past bij jouw professionele reis, kan het aangaan van deze onzekerheid de sleutel zijn tot zakelijke en persoonlijke groei en succes.
Bij Vistage hebben we een tal van Chairs die dagelijks in gesprek zijn met verschillende leden en het is ons doel om duidelijkheid te bieden over wat er van je verwacht wordt en wat je kunt verwachten van ons netwerk, zodat jij de juiste stap kan zetten.
Als je na het lezen van deze blog geïnteresseerd bent en jezelf ziet als een potentiële Vistage-lid, nodigen we je uit om de volgende stap te zetten. Klik hier om je sessie te plannen en maak kennis met een Vistage Chair om te bepalen of Vistage geschikt is voor jou.
Gerelateerde inzichten & artikelen
3 september 2024 |
Peer-2-peer coaching is een unieke aanpak binnen de wereld van coachingprogramma’s. Als je dit leest ben je waarschijnlijk al enigszins bekend met het concept. Veel executives vragen zich af of groepscoaching net zo effectief kan zijn als individuele coaching. Wat maakt andere leden gekwalificeerd
30 augustus 2024 |
Heb je ooit getwijfeld of een Vistage Leadership Seminar wat voor jou is? Je vraagt je af wat een Vistage Leadership Seminar (VLS) precies inhoudt en of het deelnemen aan zo'n seminar de juiste stap is voor jouw professionele ontwikkeling. Het ontbreken van duidelijke
13 augustus 2024 |
Als je al een beetje bekend bent met Vistage, weet je dat een Chair een cruciale rol speelt in je ervaring binnen het netwerk. De juiste Chair vinden is essentieel, want een mismatch kan betekenen dat je niet het maximale uit je investering haalt.