5 belangrijke vragen die CEO’s zichzelf stellen

Een bewerking van een artikel van Sam Reese, 20 september 2020
Een bewerking van een artikel van Sam Reese, 20 september 2020
Met het oog op het nieuwe normaal opereren veel bedrijven met restricties of zijn zelfs gesloten. Zoveel mogelijk thuiswerken, online vergaderen, A en B teams en alleen afspraken met klanten als het niet anders kan. Allemaal dagelijkse korte termijn voorbeelden. Terwijl ook juist deze periode in het teken staat van strategische plannen voor de komende jaren. De beslissingen die nu genomen worden zullen bepalend zijn voor het succes op de lange termijn. Zowel voor de business als voor je mensen.
Hoe kunnen we omgaan met deze uitdagingen en een plan opstellen voor 2021? In gesprekken met CEO’s heb ik 5 veelgestelde vragen verzameld, die CEO’s zichzelf afvragen ter voorbereiding op 2021.

1. Hoe lang kunnen we deze korte termijn sprints volhouden?
Veel organisaties richten zich tijdens COVID-19 op korte termijn winst. Snel draaien en nieuwe strategieën toepassen op basis van wat omzet genereert. Aansturen op meetbare KPI’s op de korte termijn geeft sturing aan de genomen initiatieven. Deze zijn meetbaar en tastbaar. CEO’s blijven daarbij wel vasthouden aan de strategische plannen voor de lange termijn. De missie, visie, doelen en waarden van hun organisatie blijven staan .
2. Welke andere vaardigheden heeft mijn management nodig?
Het nieuwe normaal vraagt ook andere leiderschap. Dit vraagt om een MT dat goed kan gedijen tussen deze razendsnelle veranderingen. Verandering is lastig en (laten we eerlijk zijn) daar heb je als bedrijf altijd wel mee te maken. Echter heb je daar “normaal” meer tijd voor. Nu niet. Veel directeuren die ik spreek werken actief aan het ontwikkelen van deze vaardigheden bij hun MT: het vermogen om vooruitgang te boeken in een constant veranderende omgeving. Communicatie is hierbij essentieel. Immers, de meest veerkrachtige leiders communiceren consistent met elkaar, zonder daarbij iets aan het toeval over te laten. Ze blijven nieuwsgierig en ruimdenkend, luisteren naar feedback van alle niveaus van de organisatie en kijken naar externe perspectieven om hun strategische beslissingen te onderbouwen.
3. Hoe moet mijn team in de toekomst werken?
De realiteit is dat veel bedrijven, inclusief leveranciers, partners en klanten, zich waarschijnlijk lange tijd in een virtuele omgeving zullen bevinden. Onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteit geeft aan dat 48% van de werkenden momenteel (deels) thuiswerkt, dit was 54% aan het begin van de COVID-19 crisis.
Ervaring van de afgelopen maanden leert dat het voor veel bedrijven mogelijk is om met succes op afstand te werken. Werkgevers zijn nu gefocust op het behouden van energie en verbinding in deze thuis- of hybride werkomgeving voor de lange termijn. Ze kijken ook vooruit en denken na over hoe hun team op lange termijn wil werken en wat dit betekent voor het werven en behouden van talent, voor de organisatie en werkomgeving.
4. Welke extra toegevoegde waarde kunnen/moeten we leveren?
Eén ding blijft onveranderd tijdens de COVID-19 crisis: bedrijven richten zich op hun grootste klanten en versterken de relatie die ze hebben. Hierbij ligt de focus van goede leiders op constante duidelijke communicatie met zowel hun medewerkers als met hun klanten. Belangrijke vragen die ze zichzelf stellen zijn:
- Met welke uitdagingen worden mijn klanten geconfronteerd?
- Hoe en waar kan mijn bedrijf aanpassen om aan de huidige en toekomstige behoeften van klanten te voldoen?
- Hoe kunnen we onze klanten in deze tijd optimaal bedienen?
De focus van CEO’s ligt op het bepalen hoe ze meer waarde kunnen toevoegen en continu meer kunnen leveren.
5. Hoe behouden we onze cultuur in 2021?
Door het snelle aanpassen aan de nieuwe situatie en de wensen van de klant kan de cultuur onder druk komen te staan. Effectieve leiders communiceren hierover, ze zijn transparant en consistent. Ze delen het goede en het slechte nieuws én houden hun teams betrokken door hen goed te informeren over de uitdagingen waar het bedrijf voor staat. Op die manier behoud je de cultuur die opgebouwd is.
CEO of leider zijn betekent niet dat je alwetend moet zijn. In een periode van verandering, zoals nu, heeft iedereen te maken met hobbels op de weg. De hedendaagse CEO’s inspireren met toewijding, transparantie en flexibiliteit. Ze bouwen een team van mensen om zich heen die zich op hun gemak voelen bij verandering. Ze onderzoeken hun leiderschapsstijlen en stellen kritische vragen om de nodige veranderingen te identificeren om hun bedrijven vooruit te helpen naar 2021.
Gerelateerde inzichten & artikelen
Netwerken zijn voor bedrijfsleiders en CEO’s van onschatbare waarde. Het biedt de mogelijkheid om te leren van anderen, nieuwe perspectieven op te doen en waardevolle zakelijke contacten te leggen. Een van de organisaties die soms ook wordt genoemd in het gesprek over zakelijk netwerken ...
Bedrijfscultuur, of die nu goed of slecht is, het begint bij het hoogste niveau - daarom is het zo cruciaal voor CEO's om zich bewust te zijn van hun manier van leidinggeven. Empathisch leiderschap is dan ook meer dan alleen een hippe term. Voor ...
Het belang van ondersteunende netwerken voor CEO's en bedrijfsleiders is algemeen bekend. Deze netwerken bieden een bron van advies, steun en aanmoediging, en ze zijn vaak samengesteld uit mensen die positief en ondersteunend zijn - de zogenaamde "cheerleaders". Deze mensen zijn er om te ...
Medewerkers "betrokken houden" is niet voldoende in de huidige werkomgeving. We begrijpen nu dat mensen de best mogelijke "werknemerservaring" (EX) willen die je kunt bieden. EX is de ziel van een bedrijfsgemeenschap, die het hart en de waarden van de CEO weerspiegelt, wiens gedeelde ...