6 Stappen naar een ideale werknemerservaring

10 november 2023 |

Medewerkers “betrokken houden” is niet voldoende in de huidige werkomgeving.

We begrijpen nu dat mensen de best mogelijke “werknemerservaring” (EX) willen die je kunt bieden. EX is de ziel van een bedrijfsgemeenschap, die het hart en de waarden van de CEO weerspiegelt, wiens gedeelde visie en leiderschap de verwachtingen stellen voor alles wat volgt. In het verleden betekende dat meestal het behouden van macht en besluitvorming, het vasthouden aan hiërarchie en traditie, en micromanagement.

Succesvolle leiders van vandaag herkennen dat het gebruik van hun soft skills de sleutel is om te voldoen aan verwachtingen voor een vriendelijkere, zachtere, flexibelere, mensgerichte werkervaring. CEO’s die hun mensen op de eerste plaats zetten, creëren gemeenschappen waar medewerkers ervoor kiezen om deel van uit te maken. Een ondersteunend HR-team koestert de EX en zorgt ervoor dat deze in lijn is met jouw visie. Samen creëer je een unieke en aantrekkelijke gemeenschap die een aanzienlijk concurrentievoordeel verzekert bij het werven en behouden van medewerkers.

Wat medewerkers het meest van jou willen

Na de uitdagingen van de afgelopen jaren voelen families zich meer verbonden, besteden meer tijd samen, en genieten van de voordelen van werkflexibiliteit, zoals thuiswerken en hybride werkmodellen. Dit heeft geleid tot een grotere focus op het vinden van een evenwicht tussen persoonlijk leven en professionele ontwikkeling. Werknemers verwachten van hun werkgevers dat ze ondersteund worden in het bereiken van deze balans, wat cruciaal is voor het ontwikkelen van een effectieve EX-strategie voor 2023 en daarna. Echter, veel werkgevers schieten tekort in het effectief aanpakken en monitoren van EX. Een Amerikaans onderzoek van Talen Trust onder meer dan 3.000 bedrijfsleiders, toont aan dat bijna de helft faalt in deze opgave. Aangezien een sterke EX essentieel is voor het aantrekken en behouden van talent, wordt het tijd dat organisaties hun aanpak van werknemerservaring heroverwegen, vooral in een omgeving waar welzijn en mensgericht leiderschap centraal staan.

Waarom falen we?

Een groot deel van het probleem is gerelateerd aan verouderd denken. Veranderingen zijn de afgelopen jaren in een ongekend tempo gekomen en veel leiders voeren een verliezende strijd om terug te keren naar de controle over werknemers die typisch was voor het verleden. De volgende tekenen kunnen je ervan weerhouden om de positieve EX te creëren die mensen van de werkgevers van vandaag eisen:

● Vasthouden aan de oude vorm van werken, wat geen ruimte laat voor remote of hybride opties

●  Geen duidelijke visie of doel

●  Geen Chief Human Resources Officer (CHRO) in jouw leiderschapsteam

●  Niet erkennen dat mensen een mix van thuis- en werklevens zijn die niet gescheiden kunnen worden

●  Gebrek aan focus op het opbouwen van vertrouwensrelaties met werknemers

●  Slechte of weinig communicatie

●  Gebrek aan transparantie

●  Werknemers worden niet in staat gesteld om beslissingen te nemen met betrekking tot hun rollen

●  Falen om de bijdragen van mensen op gepaste wijze te erkennen of belonen

Ontwikkel je beste strategie in deze zes eenvoudige stappen

Het vormgeven van de ideale werknemerservaring strategie is een doorlopend proces dat positieve verandering omarmt en een gemeenschap van waardigheid en wederzijds respect creëert. Het is volledig mogelijk om empathisch en vriendelijk te zijn terwijl mensen verantwoordelijk worden gehouden voor elkaar en voor jouw missie en doelen. Hier zijn zes kritieke stappen om je te begeleiden bij het vormgeven van jouw ideale EX-strategie van aantrekking tot afvloeiing.

Luister eerst. Handel dan

Vraag huidige medewerkers hoe ze zich voelen om voor jouw bedrijf te werken en wat het nog beter voor hen zou maken.

Zet je mensen op de eerste plaats, boven alles

Beschouw medewerkers als jouw interne klanten en behandel beide met dezelfde zorg en interesse.

Huur de juiste mensen in op elk niveau

Ontwikkel een wervingsproces gebaseerd op een sales model met een pijplijn met een brede en diverse selectie kandidaten.

Zet mensen op de juiste rollen

Net zo belangrijk als het hebben van de juiste mensen aan boord is ervoor zorgen dat ze in de juiste rollen zitten ook belangrijk. Die rol moet uitdagend zijn en voldoening geven.

Zie leiders als coach, niet als baas

Van CEO tot supervisor, ontwikkel leiders die diep contact maken met hun mensen, zodat ze goede relaties en gezonde omgevingen opbouwen.

Streef niet naar perfectie

Streef ernaar een sterke gemeenschap te creëren, waarmee je top talent kunt aantrekken en behouden die de vaardigheden en werkcultuur meebrengen die jij nodig hebt om succesvol te zijn.

Elke organisatie kan een unieke weg banen naar een onweerstaanbare EX, die voldoet aan de verwachtingen van vandaag en jouw bedrijfsdoelstellingen. Vasthouden aan oude praktijken en beleid kan comfortabel en veilig aanvoelen, maar ze vormen een weg naar mislukking.

Download de gids ‘Win de strijd om talent’ en lees wat de beste manier is om talent te vinden en vast te houden.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.