Hoe leid je jouw organisatie in tijden van grote onzekerheid?

Hoe leid je jouw organisatie in tijden van grote onzekerheid zoals vandaag met COVID-19 / Coronavirus dat alle aspecten van ons dagelijks leven over de hele wereld beïnvloedt.
Hoe kunnen leiders zich voorbereiden en reageren wanneer er een enorm scala aan mogelijke effecten is op korte, middellange of lange termijn?
Scenario planning
Tegenwoordig is het onmogelijk om de impact van COVID-19 / Coronavirus op onze samenlevingen, onze mensen en onze toekomstige kasstromen te voorspellen. Als leiders van onze organisaties kunnen we onze verantwoordelijkheid niet opgeven en zeggen dat we niet kunnen beslissen omdat er te veel onbekenden zijn.
In de huidige context moeten bedrijfsleiders de leiding pakken door een aantal specifieke acties te ondernemen:
Maak beleid voor jouw bedrijf
- Zorg ervoor dat alle werknemers dit beleid kennen.
- Dit beleid moet minimaal dekken wat wordt verteld door het RIVM, maar moet ook zaken bevatten die gaan over de opvang van kinderen van werknemers, nu de scholen dichtgaan. Voor de kernzaken, die binnen jouw bedrijf veranderen door de crisis, moet beleid zijn.
- Communiceer dit beleid consequent en congruent naar de medewerkers
Bedenk en plan voor mogelijke scenario’s
- Maak minimaal 2 scenario’s:
Best case
- Wat is de beste situatie die we kunnen verwachten?
- Hoe zullen we reageren als de situatie op deze manier uitpakt?
Worst Case
- Wat is echt het allerergste geval dat we kunnen tegenkomen?
- Welke acties kunnen we vandaag ondernemen om ons hierop voor te bereiden?
- Welke kasreserves hebben we nodig?
- Wat gaan we in dit ergste geval doen met leveranciers, klanten, banken, medewerkers?
- Zijn er acties die de impact kunnen verminderen?
- Kunnen we dit ergste geval overleven? (“Je kunt alleen van de crisis leren dat je het overleeft” Jim Collins)
- Indien nodig, maak scenario’s tussen het beste en het slechtste scenario
- Wat gebeurt er in deze scenario’s?
- Hoe kunnen we plannen en onze mensen voorbereiden om onder deze omstandigheden te werken?
Het kan nuttig zijn om voor elk van de scenario’s afzonderlijke mensen / teams te laten werken aan responsplannen.
Vistage Benelux heeft 3 mogelijke scenario’s uitgewerkt, waarbij in ieder scenario de technologie, de bijeenkomsten en de ondersteuningssystemen bepaald zijn om elk van deze 3 scenario’s te ondersteunen.
Sinds gisteren is Vistage overgestapt naar scenario 3 … Alle groepsbijeenkomsten, hoe groot het belang ook is, worden de komende maand niet meer face-to-face georganiseerd, maar online. Alle reizen met de auto zijn gestopt. Alle marketingactiviteiten die samenkomst van mensen vereisen, zijn minimaal 2 maanden uitgesteld. 1-op-1 meetings zullen grotendeels, zo niet allemaal, via ZOOM gedaan worden.
We behouden wel de capaciteit om terug te gaan naar de persoonlijke bijeenkomsten en we hebben hiervoor ook een plan klaarliggen, zodra een beter scenario zich laat zien. Wij kunnen schakelen van het ene scenario naar het andere. Daarnaast houden we regelmatig communicatie met medewerkers, leden, collega Vistage partners en Chairs via whats-app, e-mail, een blog en de interne berichtentools van Vistage.
Gerelateerde inzichten & artikelen
Netwerken zijn voor bedrijfsleiders en CEO’s van onschatbare waarde. Het biedt de mogelijkheid om te leren van anderen, nieuwe perspectieven op te doen en waardevolle zakelijke contacten te leggen. Een van de organisaties die soms ook wordt genoemd in het gesprek over zakelijk netwerken ...
Bedrijfscultuur, of die nu goed of slecht is, het begint bij het hoogste niveau - daarom is het zo cruciaal voor CEO's om zich bewust te zijn van hun manier van leidinggeven. Empathisch leiderschap is dan ook meer dan alleen een hippe term. Voor ...
Het belang van ondersteunende netwerken voor CEO's en bedrijfsleiders is algemeen bekend. Deze netwerken bieden een bron van advies, steun en aanmoediging, en ze zijn vaak samengesteld uit mensen die positief en ondersteunend zijn - de zogenaamde "cheerleaders". Deze mensen zijn er om te ...
Medewerkers "betrokken houden" is niet voldoende in de huidige werkomgeving. We begrijpen nu dat mensen de best mogelijke "werknemerservaring" (EX) willen die je kunt bieden. EX is de ziel van een bedrijfsgemeenschap, die het hart en de waarden van de CEO weerspiegelt, wiens gedeelde ...