Een gids voor CEO’s om een uitstekend verkoopsysteem te bouwen

9 juni 2023 |

Goede verkopers en goede verkoopcijfers komen niet alleen van natuurlijk talent. Ze komen ook voort uit beproefde vaardigheden en processen, evenals een geweldig verkoopsysteem.

Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw verkoopsysteem in orde is?

Onze collega’s van Vistage US hebben een gedetailleerde gids gemaakt om CEO’s te helpen een verkoopsysteem op te zetten dat echt van wereldklasse is. Lees verder om erachter te komen hoe je dit kunt doen.

Denk na over het verkoopproces

Elke klant is uniek. Het proces dat ze volgen om ze naar het punt van aankoop te brengen, is echter vaak gebruikelijk en voorspelbaar. Het is essentieel om de fasen te begrijpen die dit proces vormen. Jouw verkoopproces moet elk van deze fasen aanvullen om echt te slagen.

Er zijn veel andere variabelen waarmee je rekening moet houden tijdens het verkoopproces.

Er is een aanzienlijk verschil tussen het kopen van producten, wat vaak gewoon een transactie is, en het kopen van oplossingen, wat vaak meer maatwerk, configuratie en integratie vereist.

Er zijn verschillen tussen verkopen aan een geheel nieuwe klant zonder eerdere ervaring met jouw bedrijf, en een gevestigde klant die jouw bedrijf al vertrouwt en wiens vereisten je al kent.

Het is ook belangrijk om het ecosysteem van klantenbeheer als geheel te beschouwen, in plaats van een geïsoleerde aanpak. De relatie tussen marketing, sales en klantenservice verschuift op verschillende momenten in het verkoopproces en verschilt van klant tot klant. Afstemming tussen de drie is echter cruciaal voor verkoopsucces.

Huidige prestaties

Elk kwartaal biedt de Vistage CEO Vertrouwensindex een barometer van hoe MKB-CEO’s zich voelen over het komende jaar, van hun gedachten over de algemene economie tot elementen van hun eigen bedrijf.

In de afgelopen jaren heeft deze Index laten zien dat er een discrepantie bestaat tussen de tevredenheid van de CEO over de verkoop en de daadwerkelijke verkoopprestaties.

Uit gegevens van de Amerikaanse whitepaper blijkt dat 69% van de CEO’s tevreden was met de prestaties van hun verkoopteam. Slechts 33% meldde echter dat hun verkoopteam hun groeidoelstelling in het voorgaande jaar had behaald of overtroffen.

Evenzo verklaarde slechts 14% dat ze ontevreden waren over de prestaties van hun verkoopteam. 38% van de MKB-CEO’s meldde echter dat ze 80% of minder van hun groeidoelstelling behaalden.
Elke CEO wil dat zijn bedrijf groeit. Echter, met groei die voortkomt uit hogere sales, is het duidelijk uit deze statistieken dat er misschien iets moet veranderen.

Een uitstekend verkoopsysteem bouwen

Naarmate een bedrijf groeit en het verkoopteam zich uitbreidt, zal het verkoopproces mee moeten veranderen. De aanwezigheid van een duidelijk gedefinieerd verkoopsysteem is echter vanaf het begin al belangrijk.

“Laten we het gaandeweg uitzoeken” lijkt misschien de gemakkelijkste benadering. Het bouwen van een verkoopsysteem zorgt er echter voor dat elk van jouw verkopers een bewezen proces volgt.

Een Vistage-lidmaatschap geeft je toegang tot de inzichten, wijsheid en ervaring van een diverse groep bedrijfsleiders. Lees er hier meer over.

Een verkoopsysteem is een framework dat verkopen holistisch benadert, voortbouwend op eerdere strategieën en beslissingen. Het bestaat uit vier componenten die een bewuste verkoopstrategie in actie brengen.

Deze vier componenten zijn:

●  De klant – inzicht in het koopgedrag
●  De verkoper – afgestemd op hoe kopers kopen
●  De verkoopleider – prestaties en uitvoering stimuleren
●  Verkoopondersteuning – het ondersteunen van de verkoopprofessional

Elk van deze vier componenten bouwt voort op en is afhankelijk van de gegevens van de andere componenten.

Onze uitdaging als CEO is om vast te stellen wat er al is bereikt in onze verkoopfunctie, het relatieve succes ervan te bepalen en te begrijpen waar je bedrijf het potentieel heeft om te verbeteren.
Bij verkopen draait alles om prestaties. Goede prestaties ontstaan niet vanzelf. Je moet je aanpassen aan markten, economieën en je groeirichting, terwijl je je klanten centraal stelt. Door een verkoopsysteem te ontwikkelen dat past bij je kopers, je markt en product-/oplossingsmogelijkheden – en door de principes ervan na te leven – geef je je bedrijf de best mogelijke kans op verkoopsucces.

Meer informatie over het ontwikkelen van een uitstekend verkoopsysteem in meer detail, lees hier de white paper.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.