Een survivalgids voor nieuwe CEO’s

2 juni 2023 |

Voor het eerst CEO worden is een nieuwe, opwindende uitdaging. Maar het kan ook erg spannend zijn.

Als de hoogste leidinggevende in een bedrijf hebben we de uiteindelijke verantwoordelijkheid om beslissingen te nemen, strategieën te bepalen en anderen te leiden.

Maar probeer niet alles tegelijk te bereiken.

Hoewel we misschien druk voelen om alle verantwoordelijkheden meteen op ons te nemen, draait het bij een succesvolle leider om het nemen van kleine stapjes en het beheersen van elke stap voordat je begint met rennen.

Hier zijn zes belangrijke gebieden waarop nieuwe CEO’s zich op moeten concentreren.

Breng je business naar een heel nieuw niveau met onze 7 Wetten van Leiderschap voor een CEO.

Strategie

Strategie is alles.

En als nieuwe CEO is een van de grootste fouten die we kunnen maken, dat we ons te veel op activiteiten concentreren of verzandt raken in de details. We hebben de macht om de richting van onze organisatie te bepalen. Het is dus belangrijk dat we onze aanpak vastleggen en wat tijd vrijmaken voor strategische planning.

Als we dit niet doen, lopen we het risico overhaaste beslissingen te nemen die niet in het belang van het bedrijf zijn. Bij het opstellen van onze strategie moeten we dus grondig en gedisciplineerd te werk gaan en snelkoppelingen vermijden.

Vistage-spreker en president van Optimize Inc., Marc Emmer beveelt de volgende tien stappen aan om je te helpen een geweldige bedrijfsstrategie te creëren:

  1. Ontwikkel je visie – waar wil je dat je bedrijf heen gaat, en hoe ziet succes er voor jou uit?
  2. Bepaal je concurrentievoordeel – waar levert jouw bedrijf waarde aan klanten ten opzichte van je concurrenten?
  3. Identificeer je doelen – zet je sales en marketing op één lijn door je doelgroep goed te begrijpen.
  4. Focus op systematische groei – welke onderdelen van je bedrijf moeten groeien, en in welke proporties?
  5. Maak beslissingen gebaseerd op feiten – gebruik relevante feiten en informatie om je beslissingen te ondersteunen.
  6. Denk in lange termijn – denk niet van kwartaal tot kwartaal, plan verder vooruit
  7. Wees vlot- terwijl je op de lange termijn moet denken, moet je je ook kunnen aanpassen aan plotselinge veranderingen en nieuwe omstandigheden
  8. Wees inclusief – betrek mensen die je vertrouwt en die strategisch na kunnen denken tijdens jouw planning
  9. Wees voorbereid – doe onderzoek en bereid je voor met relevante informatie voor elke strategiesessie
  10. Meet je resultaten – gebruik Key Performance Indicators (KPIs), trapsgewijze doelen en productieve meetings

Ten slotte wil je dat je hele organisatie achter je strategie staat. Zij zijn tenslotte degenen die je zullen helpen om het te implementeren.

“You have to set a strategy and a vision – but you need your vision to be inspiring,” zegt Vistage-Chair Graeme Thompson.

Coaching

“The people who you’re leading or training need to come into an environment, a working place, and feel like they can achieve their dreams and passions.”—Graeme Thomson, Vistage-Chair.

Als nieuwe CEO ben je waarschijnlijk niet per toeval gekomen waar je nu bent. De kans is groot dat je hulp hebt gehad van een ervaren mentor die je door je carrière heeft geleid. Dit is jouw tijd om terug te geven.

Het is nu jouw taak om een omgeving te creëren waarin je teams het gevoel hebben dat hun dromen haalbaar zijn – en om ze te helpen daar te komen. Je moet ook anderen coachen, zodat ze de strategie die je hebt bedacht, kunnen uitvoeren en effectief kunnen uitvoeren.

Hier is hoe je dat doet.

Houd regelmatige coachingsessies met je directieteam

Je moet relaties met je directieteam opbouwen op basis van eerlijkheid en verantwoordelijkheid.

Een manier waarop je dat kunt doen, is door regelmatig een-op-een coachingsessies te houden met directe ondergeschikten om verwachtingen te verduidelijken, prioriteiten te communiceren en alle ondersteuning te bieden die ze nodig hebben.

Deze vergaderingen zullen grote voordelen opleveren – niet alleen bij het uitvoeren van jouw strategie, maar ook om hen te helpen betere leiders te worden.

Breng je team op de hoogte van jouw doelen

Als leider is het belangrijk om op een regelmatige, inspirerende en consistente manier met onze medewerkers te communiceren en hen op de hoogte te houden van doelen en nieuwe ontwikkelingen, zegt Vistage Spreker, David Smith. En face-to-face communicatie is de beste manier om dit te doen. Maar het gaat er niet alleen om dat we informatie aan hen doorgeven. De meest productieve manier van één-op-één heeft tweerichtingsstromen van informatie.
Deze vergaderingen zijn niet alleen een gelegenheid voor ons om hen op de hoogte te houden van doelen en ontwikkelingen, erkenning te geven, ideeën te onderzoeken en productiviteit doelstellingen te kalibreren, maar ook voor hen om ons te informeren over hoe projecten verlopen en hoe zij taken benaderen.

Het stelt ons ook in staat om een goed voorbeeld te geven van het gedrag dat we willen dat zij ook gebruiken bij hun eigen mensen, zegt Vistage Speaker, Lawrence King.

Lawrence raadt daarom aan om van deze vergaderingen een prioriteit te maken, een agenda op te stellen, rekening houdend met de tijd van je collega’s en elke vergadering te verlaten met een actieplan.

Prestaties

“If you can’t measure it, you can’t manage it.”—Peter Drucker, schrijver, management consultant, business visionair

De sleutel tot groei is kunnen meten waar je nu staat. En niet alleen dat, maar ook hoe deze statistieken in de loop van de tijd veranderen. Door bijvoorbeeld klantonderzoek scores te meten, meet je in feite hoe goed je klantenservice is. En door achterblijvende verkoopcijfers te meten, houd je in feite de effectiviteit van je verkooptrainingsprogramma bij.

Maar hoewel het verleidelijk kan zijn om de statistieken van elk aspect van de prestaties van je bedrijf bij te houden, kun je je het beste concentreren op de dingen die ertoe doen.

Je wilt niet verdrinken in statistieken waar je niks mee kunt of die niet relevant zijn voor je bedrijfsstrategie. In plaats daarvan zouden je prestatiestatistieken zich moeten concentreren rond de principes die je hebt uiteengezet in je strategie, visie en missie.

Bedrijfscultuur

Als nieuwe CEO heb je veel brandende prioriteiten tegelijk op je bord. Het kan dus gemakkelijk over het hoofd worden gezien om je bedrijfscultuur aan te pakken wanneer je voor het eerst met je functie begint.
Maar of je nu een bedrijf hebt geërfd met een gevestigde cultuur, een half gevormde cultuur of helemaal geen waarneembare cultuur, dit is jouw kans om je stempel op het bedrijf te drukken en een omgeving te creëren waarin je bedrijf en mensen kunnen gedijen.

Robert Stead, parttime marketing directeur bij The Marketing Center, adviseert: “Er zijn veel organisaties met een ‘standaard’-cultuur. … Bij gebrek aan iets specifieks, zal de manier waarop de oprichters van het bedrijf werkten, de manier zijn waarop het bedrijf in de toekomst zal werken.”

Dus door een cultuur met intentie tot stand te brengen, zet je je bedrijf op voor succes en om op de meest efficiënte manier te werken – in plaats van dat dingen gewoon worden gedaan zoals ze altijd zijn gedaan.

Hoe je een bedrijfscultuur creëert

Je cultuur is je ‘organisatorische zwaartekracht’, zegt Vistage Chief Research Officer Joe Galvin. En het is aan jou als CEO om te beïnvloeden wat en wie die zwaartekracht aantrekt.

Hier is wat advies van doorgewinterde CEO-leden van Vistage over hoe je een geweldige cultuur opbouwt en de basis legt voor het soort organisatie dat je wilt runnen:

●  Communiceer eerlijk, transparant en regelmatig met je werknemers
●  Ga negativiteit tegen door overwinningen te delen
●  Maak gegevens (bijv. inkomsten vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) en verkoopdoelstellingen) voor iedereen toegankelijk
●  Stimuleer innovatie door goede ideeën te belonen
●  Creëer een toegankelijke tweerichtingspijplijn voor feedback van medewerkers
●  Creëer een bedrijf dat divers, inclusief en gastvrij is voor iedereen

Ambassadeurschap

Misschien heb je het gevoel dat ambassadeursrollen de verantwoordelijkheid zijn van je verkopers of PR-teams. Maar een ambassadeur zijn voor je bedrijf is een van je belangrijkste rollen die je als CEO vervult.

Sterker nog, jij bent nu het gezicht van het bedrijf. En het is moeilijk voor werknemers, klanten, leveranciers en het publiek om dat gezicht te leren kennen als ze het nooit zien. Je loopt het risico dat je hen een menselijke band met je bedrijf ontzegt, wat daardoor kan leiden tot gemiste kansen.

Als klanten het gevoel hebben dat ze een band met je hebben, kan dat ervoor zorgen dat ze zich bijvoorbeeld meer op hun gemak voelen om verder te gaan met een deal.
“Show up for the make-or-break deals,” zegt Vistage-Chair, Dan Wertenberg. “The CEO has heavy influence over those transactions by virtue of their title.”

Het is belangrijk om relaties op te bouwen met topklanten en een ‘betrouwbare persoonlijke adviseur’ te worden. Voegt Lawrence King toe. “Investeer tijd om een relatie op te bouwen, van leider tot leider.”

Lifelong learning

“Learning is not a one-time event or periodic luxury. Great leaders in great companies recognize that the ability to constantly learn, innovate, and improve is vital to their success.”—Amy Edmonson, auteur en Professor of Leadership bij Harvard Business School.

CEO zijn gaat niet alleen over het doorgeven van je lang vergaarde wijsheid aan anderen. Zelfs als je de top bereikt, betekent dat niet dat het leren stopt.

De beste CEO’s zijn voortdurend op zoek naar nieuwe informatiestromen en diverse perspectieven bij het aanpakken van een uitdaging, maar ook om continu te leren over hun branche, concurrentie en hun eigen sterke en zwakke punten. Het is deze nieuwsgierigheid die een goede leider maakt – een nieuwsgierigheid die hun perspectief fris en hun geest scherp houdt.

Door ervoor te zorgen dat je als nieuwe CEO voortdurend leert, kun je de best geïnformeerde en weloverwogen beslissingen nemen. We raden aan om een groep vertrouwde collega’s en collega’s te verzamelen om ideeën te onderzoeken en je denkprocessen te voeden.

“The mark of a great leader is realising – despite success – that there are still people who can help, and that it’s OK to say ‘I don’t know, what do you think?”—Jay McDonald, Vistage-Chair

Meer goed advies voor nieuwe CEO’s

We hebben een gids opgesteld voor de 7 Wetten van Leiderschap voor nieuwe CEO’s. Dit zijn zeven fundamentele waarheden over leiderschap die jouw bedrijf – en je leven – naar een geheel nieuw niveau kunnen tillen.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.