Emoji’s in het zakelijke verkeer

Kortgeleden overkwam mij iets, wat ik niet had zien aankomen maar wat een behoorlijk effect had op hoe ik kijk naar de wijze waarop ik communiceer met mijn omgeving.
Wat me overkwam is het volgende: in een zakelijk WhatsApp bericht stuurde ik een emoji. Die emoji welke ik (letterlijk en figuurlijk) met een knipoog bedoelde, kwam totaal anders over bij degene die de emoji ontving. Mijn intentie was om iemand met een knipoog een positief bedoeld compliment te geven, maar de boodschap werd totaal anders geïnterpreteerd. Ik ontving vervolgens geen reactie op mijn bericht en ging ervan uit dat de boodschap zo positief overgekomen was als ik hem bedoeld had.
Helaas bleek dit niet het geval, met als gevolg dat de communicatie tussen mij en de ander verstoord raakte. Wat vervolgens ook onze zakelijke relatie beïnvloedde. Ik voelde dat er iets mis was, maar kon de vinger niet op de zere plek leggen. Ook navraag bij de ander zorgde niet voor opheldering. Ik ging er daarom (onterecht) vanuit dat de tijdelijke communicatiestoornis niet door mij veroorzaakt was, maar op een ander vlak lag, waar ik geen invloed op had. Gelukkig kwam de ander zelf bij mij terug om aan te geven wat de emoji had bewerkstelligd. Dat maakte dat we er over konden praten en het issue konden oplossen.
In mijn privé appjes en mails gebruik ik regelmatig emoji’s, omdat ze me helpen mijn emotionele staat over te brengen. Op het moment dat die niet goed overkomen, krijg ik daar vaak direct feedback over en kan ik uitleggen waarom ik een bepaalde emotie gebruikt heb en welke intentie ik ermee had. Daarmee is het vaak opgelost. Dit ligt anders in het zakelijke verkeer, realiseer ik me nu.
De lessen die ik hieruit geleerd heb zijn:
Intentie =/= interpretatie
Mijn intentie waarmee ik de emoji gebruikte kwam helemaal niet over bij de ander. Dat ik daarmee de ander gekwetst had, was zeker niet mijn intentie.
Wees voorzichtig met emoji’s in zakelijke communicatie
Het is niet handig om emoji’s in zakelijke berichten te gebruiken. In persoonlijke communicatie is het al lastig om emoji’s te laten spreken voor wat je bedoelt. Iemand in de privésfeer aanspreken is een stuk makkelijker dan in een zakelijk context. Dus ik doe het niet meer.
Je intuïtie bedriegt je nooit
Je onderbuik gevoel is altijd juist, handel daarnaar, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Als ik mijn gevoel gevolgd had, had ik minder snel opgegeven om bij de ander te achterhalen of ik iets verkeerd gedaan had.
Gerelateerde inzichten & artikelen
Netwerken zijn voor bedrijfsleiders en CEO’s van onschatbare waarde. Het biedt de mogelijkheid om te leren van anderen, nieuwe perspectieven op te doen en waardevolle zakelijke contacten te leggen. Een van de organisaties die soms ook wordt genoemd in het gesprek over zakelijk netwerken ...
Bedrijfscultuur, of die nu goed of slecht is, het begint bij het hoogste niveau - daarom is het zo cruciaal voor CEO's om zich bewust te zijn van hun manier van leidinggeven. Empathisch leiderschap is dan ook meer dan alleen een hippe term. Voor ...
Het belang van ondersteunende netwerken voor CEO's en bedrijfsleiders is algemeen bekend. Deze netwerken bieden een bron van advies, steun en aanmoediging, en ze zijn vaak samengesteld uit mensen die positief en ondersteunend zijn - de zogenaamde "cheerleaders". Deze mensen zijn er om te ...
Medewerkers "betrokken houden" is niet voldoende in de huidige werkomgeving. We begrijpen nu dat mensen de best mogelijke "werknemerservaring" (EX) willen die je kunt bieden. EX is de ziel van een bedrijfsgemeenschap, die het hart en de waarden van de CEO weerspiegelt, wiens gedeelde ...