Hoe je anderen een goed gevoel over zichzelf kunt geven

We bevinden ons in een tijd waarin veel mensen het moeilijk hebben. Moeilijk omdat ze hun baan verliezen of omdat de dagelijkse structuur (houvast) zo erg is veranderd.
Ook zie ik om me heen mensen die twijfelen. Twijfel over zichzelf en wat zij toevoegen aan het bedrijf waarvoor zij werken. Dit komt door het ontbreken van écht contact met collega’s. Daar kun je als leidinggevende wat aan doen. Jij kunt niet de onzekere tijden wegnemen, maar je kunt op een relatief eenvoudige manier ervoor zorgen dat mensen een goed gevoel over zichzelf krijgen.
Drie manieren om mensen een goed gevoel over zichzelf te geven
1. Stel vragen
2. Vraag om hulp
3. Benadruk hun sterke punten

Vragen stellen
Als je een medewerker spreekt en je ziet of weet dat hij/zij een lastige tijd doormaakt, verval dan niet in de valkuil door ze opbeurend toe te spreken, maar verdiep je in hun situatie door vragen te stellen. Ga hierin verder dan alleen de huidige situatie, vraag ook bewust naar de toekomst. Dan Sullivan’s vraag kan hierbij helpen en zet mensen vaak aan tot constructieve acties. “Wat moet er in drie jaar veranderen zodat jij zowel professioneel en persoonlijk goed in je vel zit?”
Vraag om hulp
Geef je medewerker het gevoel dat hij belangrijk is voor jou en dat hij een rol speelt in je bedrijf. Vraag om hulp bij jouw probleem. Mensen voelen zich hierdoor behulpzaam. Hoe duidelijker jij om hulp vraagt, des te beter de ander zich voelt doordat hij kan bijdragen aan de oplossing.
Laat mensen je veranderen, laat ze je helpen. Eén van de grootste geschenken die je jouw medewerkers kunt geven, is niet alleen oprecht open te staan voor de hulp die ze kunnen bieden, maar vooral door hulp aan ze te vragen. Gevraagd worden om hulp is een groot compliment.
Zet de kwaliteiten van medewerkers in het zonnetje
Ten derde, zet de kwaliteiten van jouw mensen in de spotlight. Als je iemands kracht onderdeel kunt laten zijn van hoe zij jou helpen, dan laat je op dat moment iemand écht ervaren dat ze van betekenis voor jou zijn.
Samenvattend
Niets is makkelijker voor mij (en velen met mij) om anderen mijn hulp aan te bieden, om mijn wijsheid naar anderen te duwen. Draai dit eens om. Stel oprechte vragen, vraag om hulp en belicht hun sterke punten. Dan zet je iemand in zijn kracht.
Laat de sterke punten van jouw mensen bijdragen aan het bereiken van zaken die voor jou belangrijk zijn. Probeer het eens, je zult zien dat je met deze drie onderdelen mensen een goed gevoel over zichzelf kunt geven, los van de vreemde tijden waarin we leven.
Gerelateerde inzichten & artikelen
Netwerken zijn voor bedrijfsleiders en CEO’s van onschatbare waarde. Het biedt de mogelijkheid om te leren van anderen, nieuwe perspectieven op te doen en waardevolle zakelijke contacten te leggen. Een van de organisaties die soms ook wordt genoemd in het gesprek over zakelijk netwerken ...
Bedrijfscultuur, of die nu goed of slecht is, het begint bij het hoogste niveau - daarom is het zo cruciaal voor CEO's om zich bewust te zijn van hun manier van leidinggeven. Empathisch leiderschap is dan ook meer dan alleen een hippe term. Voor ...
Het belang van ondersteunende netwerken voor CEO's en bedrijfsleiders is algemeen bekend. Deze netwerken bieden een bron van advies, steun en aanmoediging, en ze zijn vaak samengesteld uit mensen die positief en ondersteunend zijn - de zogenaamde "cheerleaders". Deze mensen zijn er om te ...
Medewerkers "betrokken houden" is niet voldoende in de huidige werkomgeving. We begrijpen nu dat mensen de best mogelijke "werknemerservaring" (EX) willen die je kunt bieden. EX is de ziel van een bedrijfsgemeenschap, die het hart en de waarden van de CEO weerspiegelt, wiens gedeelde ...