Technologie trends voor 2022

11 maart 2023 |

Categories: Alle, Business operatie

Noot: Dit artikel is onderdeel van de serie over externe trends die zowel wereldwijd als in Nederland waar te nemen zijn. Met deze inzichten kun je als eindbeslisser betere beslissingen nemen voor de toekomst van je bedrijven, jezelf en je mensen.

Van 31 oktober tot en met 12 november 2021 was de COP26 in Glasgow. De conferentie, bijgewoond door 200 wereldleiders, is in zijn 26e jaar en heeft historisch gezien betekenisvolle mandaten, protocollen, platforms en overeenkomsten opgeleverd.

Joe Biden stak zijn frustratie niet onder stoelen of banken over de opmerkelijke afwezigheid van de Russische president Vladimir Poetin en de Chinese president Xi Jinping.

Tijdens deze conferentie werd heel duidelijk dat de wereld is achtergebleven bij de toezeggingen die zijn gedaan bij het Akkoord van Parijs. In 2015 werd toen als doel opgenomen de stijgende temperaturen te beperken tot 2 graden boven het pre-industriële niveau.

1. Dynamisch prijzen

De acceptatie van prijsalgoritmen groeit snel. Het gevolg hiervan is dat in veel branches, waaronder hotels en luchtvaartmaatschappijen, prijzen in realtime worden vastgesteld. Kamerprijzen, kortingen en promoties worden dagelijks aangepast op basis van vraag en aanbod.

Ook in de retail zie je het veel gebeuren. Volledig automatisch worden de prijzen van de producten in de schappenbepaald. Hierbij wordt o.a. gekeken naar de prijs bij de concurrent, het tijdstip van de dag of dag van de week, de vraag én de voorraad. Hetzelfde gebeurt bij bijvoorbeeld Uber.

Op de energiemarkt spelen dynamische prijzen volop. Een dynamisch of flexibel energietarief wordt gebaseerd op de fluctuaties van de stroom- en gasbeurs. Het tarief dat je betaalt, is gebaseerd op de inkoopprijs van energie op de beurs en kan dus per dag of zelfs per uur verschillen.

Steeds meer bedrijven ontwikkelen controlemechanismen, zoals het bepalen van de juiste oorzaak en aard van plotselinge prijsverschuivingen en het ontwikkelen van tools waarmee het lastig voor mensen wordt om de prijsalgoritmen te omzeilen. Regeringen begrijpen ook dat er behoefte is aan een regelgevend kader, zoals blijkt uit de EU-Artificial Intelligence Act.

2. Artificial Intelligence (AI)

Tegenwoordig genereren mensen en machines samen zoveel data dat wij mensen allang niet meer in staat zijn om die data volledig te verwerken, te interpreteren en om complexe beslissingen te nemen op basis van die data. Met artificial intelligence kan heel veel en snel. En dat is bovendien niet alleen voor grote multinationale technologiebedrijven weggelegd. De vraag is hoe je algoritmes praktisch kunt toepassen in je bedrijfsvoering.

We kennen natuurlijk al genoeg voorbeeld van AI: even een berichtje inspreken en als tekstbericht versturen. In auto’s wordt het gebruikt om situaties op de weg te herkennen. In de zorg wordt AI ingezet om kanker te detecteren. Het online adverteren kennen we inmiddels wel. Advertisement engines bepalen via slimme AI-algoritmes waarin iemand geïnteresseerd is. Hierdoor kunnen deze engines gepersonaliseerde advertenties aanbieden om de kans te vergroten dat een potentiele koper verleid wordt tot een aankoop. Binnen callcenters wordt AI ook ingezet. Herkenningssoftware kan aflezen of een klant verdrietig, boos of blij is. Of wat dacht je van het herkennen en opsporen van fraude, bijvoorbeeld als er ongewoon betalingsverkeer plaatsvindt.

Generatieve AI, een machinale leermethode, is steeds meer in opkomst en kan ingezet worden voor bijvoorbeeld het maken van softwarecodes, het faciliteren van de ontwikkeling van geneesmiddelen en gerichte marketing. Gartner (Gartner IT Symposium/Xpo Americas) verwacht dat generatieve AI in 2025 10% van alle geproduceerde data voor zijn rekening zal nemen, ten opzichte van minder dan 1% vandaag.

AI ontwikkeld zich snel door, dit zie je ook terug in de stijgende vraag naar AI engineers. AI researchers, AI developers en Machine Learning Engineers.

AI ontwikkeld zich snel door, dit zie je ook terug in de stijgende vraag naar AI engineers. AI researchers, AI developers en Machine Learning Engineers.

Andere toepassingen voor AI

  • Beheerde inhoud naar je smartphone sturen, het bereik en de dekking verbeteren.
  • Handsfree en tekst-naar-spraak mobiele technologieën.
  • De tijd die nodig is om een ​​MRI af te ronden met 50% of meer verkorten. Dit zal niet alleen de kosten voor de patiënt en verzekeraar verlagen, maar zorgverleners ook in staat stellen meer patiënten per dag te zien.
  • Robotica in de gezondheidszorg is een van de populairste sectoren op Wall Street.

Hiernaast zie je de toepassing van AI naar gebruik.

3. Hyper-automatisering

Er zijn globaal drie trends die automatisering stimuleren: het verbeteren van de kwaliteit van het werk, het versnellen van bedrijfsprocessen en het omarmen van een agile besluitvorming. Medewerkers omarmen duidelijk cloudtechnologieën die kantoortaken automatiseren die voorheen handmatig waren, inclusief marketing en klantenservice. Marketingautomatisering is een van de meest voorkomende toepassingen van AI in particuliere bedrijven.

Productiebedrijven, die te maken hebben met tekort aan arbeidskrachten, proberen snel robotica in te zetten maar lopen aanzienlijke vertragingen op bij het installeren van deze hardware. Grote tekorten in de toeleveringsketen in combinatie met een tekort aan ingenieurs zorgen ervoor dat bedrijven maanden achterlopen.

4. Chiptekorten

Het chiptekort is het afgelopen jaar alleen maar verergerd door de enorme vraag die samen ging met  de pandemie. Het gebruik ervan neemt toe in consumentenelektronica, smartphones en auto’s. Chips worden ook gebruikt bij AI en machine learning. Kortom, iedereen wil ze hebben.

Producenten investeren miljarden dollars in productiefaciliteiten om aan de vraag te voldoen. In september liep de chipdoorlooptijd in de VS op tot 20 weken. Als gevolg daarvan sluiten autofabrikanten hele fabrieken en auto-importeurs en -dealers melden dat ze 72% minder voorraad hebben dan in 2019. Het grote chiptekort in de auto-industrie speelt autofabrikanten nog steeds parten. In 2021 is 9 procent minder auto’s verkocht dan in 2020. Dit lage aantal registraties komt vooral door het chiptekort, waardoor er veel minder auto’s worden geproduceerd.

Michael S. Dell van Dell Technologies wijst erop dat het drie jaar duurt om een ​​chipfabriek te bouwen. We zijn 18 maanden in de crisis – een belangrijk signaal dat het chiptekort nog een tijdje zal aanhouden. ASML profiteert hier slechts beperkt van omdat het ontwikkelen van een snellere machine vereist 3 jaar. Daarnaast ondervind ASML veel hinder van politieke beperkingen vanuit de VS.

5. De cyberveiligheidscrisis

In de VS was in 2021 86% van de organisaties het slachtoffer van een succesvolle cyberaanval. De gemiddelde kosten van een datalek waren $ 3,9 miljoen en de gemiddelde tijd om een ​​aanval in te dammen is 280 dagen. Malware-aanvallen zijn in 2020 met 358% toegenomen en 94% van de aanvallen wordt via e-mail afgeleverd. bron: cybersecuritymonitor 2020

Voor Nederland zijn die cijfers voor ICT-veiligheidsincidenten door interne oorzaak per bedrijfsgrootte op:

Voor ICT-veiligheidsincidenten in Nederlands door aanval van buitenaf per bedrijfsgrootte gelden de volgende cijfers:

bron: cybersecuritymonitor 2020

Het is van cruciaal belang dat CEO’s nadenken over strategieën bij cyberaanvallen die ervoor zorgen dat de continuïteit van de bedrijfsvoering gewaarborgd blijft. Bekijk ook het ronde tafel gesprek van Vistage over cybersecurity.

6. Digitaal ondernemen

Het afgelopen jaar hebben we al gemerkt wat de pandemie voor gevolgen heeft voor de evolutie van het traditionele kantoor. Bedrijven veranderen steeds meer naar gedistribueerde organisaties waar medewerkers geografisch verspreid werken. Dit vereist grote technische en servicewijzigingen om een wrijvingsloze werkervaring te kunnen creëren. Deze nieuwe vorm van werken heeft natuurlijk ook zijn impact op de bestaande bedrijfsmodellen. Voor elke organisatie, van retail tot onderwijs, moet het leveringsmodel opnieuw worden vormgegeven.

Gartner voorspelt dat bedrijven die het digitaal ondernemen oppakken, 25% sneller zullen groeien dan de concurrentie. Alle sectoren moeten = digitale diensten omarmen, van contactloze betalingen tot digitale kleedkamers – tools die automatisering, nauwkeurigheid en snelheid vergroten en dus de omzet.

7. Crypto-revolutie

In oktober werd het eerste cryptocurrency exchange-traded fund (ETF) genoteerd aan de New York Stock Exchange. De aanbieding werd door velen gezien als een validatie voor crypto en een stap om het toegankelijk te maken voor de massa. Ethereum is de populairste cryptovaluta, een stijging van 1.000% in het afgelopen jaar.

Het zijn de onderliggende blockchain-technologieën die in commercieel gebruik geaccepteerd zullen worden. Blockchain, een gedistribueerd grootboek waarin alleen informatie kan worden toegevoegd, zal in alles worden gebruikt, van vaccindistributie tot digitale archieven. Amazon en Microsoft plannen releases van blockchain as a service en ook Coolblue heeft de eerste stappen op dit pad gezet.

8. Privé ruimtevaart

Publieke en particuliere ondernemingen gebruiken de ruimtevaart al lang voor onderzoek. Elon Musk, zijn doel voor SpaceX is de kolonisatie van Mars, maakt gebruik van ruimtevaart als basis voor innovatie. Zo heeft SpaceX een verzoek ingediend om zijn Starlink-netwerk te gebruiken voor interactie met voertuigen op aarde. Door 1.700 satellieten te besturen in een lage baan om de aarde, kan het bedrijf het voortouw nemen op het gebied van autonoom rijden en navigatietechnologie. We staan daarmee aan de vooravond van de strijd om de ruimte om de aarde.

Ook de commerciële luchtvaart bevindt zich midden in een radicale verandering. Lilium komt naar verwachting in 2024 met elektrische vliegtuigen die dan commercieel beschikbaar zullen zijn.

9. Metaverse

De aankondiging van Mark Zuckerberg dat Facebook de naam naar ‘Meta’ zou veranderen, werd met scepsis ontvangen, gezien de recente vermeende overtredingen van het bedrijf. Maar de naamkeuze zelf is een teken van wat komen gaat.

In de komende jaren zullen we steeds meer vertrouwd raken met het concept van een ‘metaverse’: aanhoudende digitale werelden die parallel aan de fysieke wereld bestaan. Binnen deze metaversen zullen we veel van de functies uitvoeren die we in de echte wereld gewend zijn te doen, waaronder werken, spelen en socializen. Het gaat daarmee toch best al wat lijken op een variatie op The Matrix.

Best raar om te denken dat we straks nog meer metaversen met elkaar. Aan de andere kant, we zijn er al druk mee bezig. En als ik naar mijn 23-jarige zoon kijk … die werkt, gamet en socializet helemaal op een andere manier dan ik dat deed en doe: ze vinden elkaar in de games, en bespreken daar van allerlei onderwerpen, sommigen zijn ook erg persoonlijk. Tegelijk zoeken ze elkaar ook live op, dus naast de metaverse blijft de “normale” wereld ook bestaan.

Over de auteur:

René Wientjens

Na jarenlang management- en leiderschapsposities te hebben vervuld heeft René in 2017 Vistage Benelux B.V. opgericht. Als Chief Executive Officer is het zijn levensmissie om mensen met elkaar te verbinden, hen betere beslissingen te laten nemen en in actie te laten komen. Mensen omschrijven René als: inspirator, inlevend, pragmatisch, ambitieus met een goede combinatie tussen hard en zacht.

Gerelateerde inzichten & artikelen

Klaar voor succes op een heel nieuw niveau?

Ontdek waarom onze leden vertrouwen op hun peeradviesgroup bij het nemen van belangrijke beslissingen, het onder ogen zien van hun uitdagingen en het verkennen van hun grootste kansen.

Onze aanpak

Meerdere invalshoeken van een betrouwbare groep collega’s en een ervaren executive coach.

Onze programma’s

Speciaal ontwikkeld voor CEO’s, bedrijfseigenaren en eindbeslissers.

Lidmaatschap voordelen

Ontdek hoe Vistage ondernemers helpt om succesvoller te zijn.